Tényleg rangsorolási szempont a Domain Authority (DA)?
Érdemes figyelni egy domain Domain Authority azaz DA értékét, vagy ez csak egy mítosz? Jelent valamit vagy csak egy szám, melynek semmi köze a Googlehöz?
Sok cég és marketinges akad fenn a hőn áhított Domain Authority (DA) pontszámon. Az internet tele van útmutatókkal, amelyek kifejezetten a DA pontszám növelését célozzák meg, hogy webhelyed „jobban rangsorolhasson” a keresőtalálatok között.
De számít egyáltalán a Domain Authority a rangsorolásban? Egyáltalán honnan származik ez a mutató? Ezekre és más fontos kérdésekre kaphatsz választ a mai cikkből.
Mi az a Domain Authority?
A domain authority azaz magyarul „domain tekintély” kétféleképpen értelmezhető: mint koncepció, és mint a Moz által létrehozott mutató.
Általános koncepcióként a domain authority arra utal, hogy mennyire fontos egy webhely egy adott témakörön belül, illetve bizonyos kulcsszavakkal kapcsolatban.
Ami a Moz mutatóját illeti, a Domain Authority (DA) célja megítélni, hogy egy webhely mekkora valószínűséggel rangsorolhat a keresőmotorok találati oldalain. A Moz több tucat szempont alapján számítja ki a Domain Authority értékét, beleértve a visszahivatkozó domaineket, illetve az összes visszahivatkozás számát. A DA pontszám 0-100 tartományban mozog.
Nem csak a Moz állt elő a saját SEO mutatójával:
Az Ahrefs az Ahrefs Rank (AR) és a Domain Rating (DR) mutatókat használja. Az AR az Ahrefs adatbázisában rangsorolja a webhelyeket a visszahivatkozások mennyisége és minősége alapján, míg a DR a webhely visszahivatkozási profiljának erősségét mutatja meg az Ahrefs adatbázisában található többi webhelyhez képest, egy 100 pontos skálán.
A Semrush Authority Score pontszáma egy webhely vagy weboldal összesített minőségét és seo teljesítményét mutatja meg.
A Majestic különféle Flow mutatókat használ, amelyek a webhelyre mutató visszahivatkozásokat és a webhelyen található tartalmak minőségét jelzik.
Szóval mi köze a Domain Authoritynek a rangsoroláshoz?
Számos cikk rangsorolási pontszámként beszél be a Domain Authority mutatóról, és azt állítják, hogy segít megjósolni, hogy milyen jól teljesíthet egy webhely a keresőmotorok találati oldalain.
Ezek alapján sokan azt hiszik, hogy a DA egy rangsorolási szempont a Google-on és más keresőmotorokon.
Ezt a véleményét tovább erősítette az a 2020-as Twitter-bejegyzéssorozat, amelyet Rand Fishkin, a Moz egyik alapítója posztolt a platformra. A bejegyzésekben Fishkin rávilágít, hogy a Google belső dokumentumai szerint a keresőmotor valóban használ egy, a Domain Authorityhez hasonló mutatót.
Tehát akkor…?
Az igazság az, hogy a Domain Authority egyáltalán nem befolyásolja a Google rangsorolását. Még a Moz saját webhelyén is ott áll egy vastagon szedett mondat, miszerint:
„A Domain Authority nem egy Google rangsorolási szempont és nincs hatása a SERP-ekre.”
2015-ben Gary Illyest, a Google egyik vezető munkatársát kérdezték arról, hogy hogyan száll át a tekintély a HTTP-ről a HTTPS oldalakra. A válasz:
„Nincs olyanunk, hogy „tekintély”, de a jelek átkerülnek, igen.”
2016-ban szintén Illyes válaszolt meg egy kérdést azzal kapcsolatban, hogy az oldalak hozzáadása vagy eltávolítása befolyásolja-e egy webhely „domain tekintélyét”:
„szóval, a problémám az, hogy nem tudok semmiről a rangsorolásban, ami „domain tekintélynek” felelne meg, szóval erre nem tudok válaszolni”
Néhány héttel később, Illyes a képfájlokra és webhelyekre mutató linkek és azok domain tekintélyre gyakorolt hatásával kapcsolatban szólt hozzá egy beszélgetéshez:
„nincs igazán olyanunk, hogy „átfogó domain authority”. Egy szöveges hivatkozás horgonyszöveggel viszont jobb”
Ez már önmagában elegendő bizonyíték, hogy a Domain Authority pontszámnak semmi köze a Google rangsorolásához. A DA Moz mutatója, és a Google nem vesz tudomást róla. Íme azonban néhány további meggyőző bizonyíték.
2016-ban John Mueller válaszolt egy megjegyzésre azzal kapcsolatban, hogy egy asztali domainnek magasabb lenne a tekintélye:
„A Google nem használ „domain authorityt””.
2018-ban valaki a Redditen kérdezte meg Muellertől, hogy létezik-e a Domain Authority. A válasz egyértelmű volt:
„Persze, hogy létezik, ez egy eszköz a Moz-tól.”
Szintén 2018-ban ismét feltették neki a kérdést, és a válasz változatlan volt:
„A Domain Authority (DA) egy keresőmotor-rangsorolási pontszám, amelyet a Moz fejlesztett ki, tehát létezik = igen. A keresőmotorok nem használják.”
2019-ben szintén Muellert kérdezték arról, hogy létezik-e egy, az egész webhelyre vonatkozó mutató, ami a Domain Authority-hez hasonlítható. A válasz ismét egyértelmű volt:
„Nem haználjuk a domain authorityt. Általában igyekszünk olyan aprólékossá tenni a saját mutatóinkat, amennyire csak lehetséges, ami nem mindig olyan egyszerű, ilyenkor pedig valamivel általánosabb szemszögből vizsgáljuk a dolgokat (pl., beszéltünk már erről néhány korábbi minőségi frissítés kapcsán).”
2019-ben valaki azt kérdezte a Twitteren, hogy a domain tekintély okozta-e a keresőforgalom visszaesését. A válasz várható volt:
„Nem használjuk a domain authorityt, az egy seo cég mutatója. Javasolnám egy új téma létrehozását a segítség fórumon a részletekkel, felsorolva azokat az URL-eket és lekérdezéseket, amelyekre változást tapasztalsz.”
2020-ban valaki azt kérdezte Muellertől, hogy az erősebb tekintélyű webhelyekről származó visszahivatkozások számítanak-e a rangsorolásban. Mueller csak ismételni tudta önmagát:
„Egyáltalán nem használunk domain authorityt az algoritmusainkban.”
Néhány hónappal később Muellert arról kérdezték, hogy befolyásolja-e a domain tekintély, hogy mennyire gyorsan zajlik le a weboldalak feltérképezése.
„Csak az egyértelműség kedvéért, a Google *egyáltalán nem* használja a Domain Authorityt, amikor a feltérképezésről, indexelésről vagy rangsorolásról van szó a Keresőben. Ez eléggé egyértelmű a webhelyükön.
Azonban indexeljük azokat a tweeteket, amelyek beszélnek róla.
Mindezek alapján a Google munkatársai szerint is teljesen egyértelmű, hogy a Domain Authoritynek nincs haszna. 2020-ban azonban egy, a SearchLove-val készített interjúban Muellertől ismét megkérdezték, hogy van-e a Google-nak saját mutatója, ami a Domain Authorythez hasonlítható.
Az előzőkkel ellentétben ez a válasz arra enged következtetni, hogy a Google talán használ valamilyen mutatót, ami hasonlít a DA-hoz:
„Nem tudom, hogy tekintélynek [authority] hívnám-e, de van néhány mutatónk, amelyek inkább webhelyszintűek, néhány mutatónk, amelyek inkább oldalszintűek, és némely ezek közül a webhelyszintű mutatók közül talán hasonló dolgokat jelölnek.”
2022-ben Mueller ismét a Redditen válaszolt egy kérdésre a DA-val kapcsolatban. A kérdező azt szerette volna tudni, hogy hogyan javítható egy 31-es DA értékű webhely pontszáma:
„Nem vagyok biztos benne. Egyfelől nincs szükséged a DA-ra a Google Keresőben. A Google *egyáltalán nem* használja azt. Ha szeretnéd feljebb juttatni webhelyedet, akkor valami másra kell koncentrálnod, vagy legalábbis más mutatókat használnod hozzá. Főleg ezért ítéli el sok SEO szakember a DA-t, mint mutatót. A kontextus kedvéért, nem hiszem, hogy én magam valaha utánanéztem egy webhely DA-jának abban a 14 évben, mióta ezt csinálom.”
Mueller továbbá azt javasolta, hogy a jobb rangsorolás érdekében érdemes olyan témákra koncentrálni, amelyekre alacsonyabb verseny jellemző, és „fantasztikus” tartalmakat készíteni arról a témáról.
Egyértelmű: a Domain Authority NEM rangsorolási szempont
A Domain Authority (DA) a Moz által fejlesztett mutató, épp úgy, mint az Ahrefs Domain Rank, a Semrush Authority Score és a Majestic Flow mutatói.
Ezeknek a mutatóknak és értéküknek csupán a saját ökoszisztémájukon belül van értelmük, de semmilyen hatásuk nincs a keresőmotorok rangsorolására.
Habár John Mueller szerint a Google-nak vannak olyan mutatói, amelyek az egész webhelyet vizsgálják, kismilliószor elismételte, hogy a Google nem használja a Moz által fejlesztett Domain Authority mutatót a webhelyek rangsorolására. A Google-nél nincs olyan fogalom, hogy „domain tekintély”.