Számít-e a domain kora a rangsorolásban – A Google válaszol
A domain koráról, mint SEO tényezőről manapság ritkán hallunk, sokak számára pedig a mai napig nem tiszta, hogy vajon tényleg figyelembe veszi-e a Google a rangsoroláskor, vagy sem.
Pontosan erre kérdezett rá egy felhasználó a korábban Twitterként működő X platformon, még 2019-ben:
„Számít még a domain kora manapság a seo-ban? …”
A seo szakemberek már jóval régebben is észrevették a kapcsolatot az idősebb domain nevek és magasabb rangsorolások között. Ezek az összefüggések azonban önmagukban semmit SEM bizonyítanak.
A Google válasza
John Mueller, a Google egyik munkatársa nemes egyszerűséggel csak ennyit válaszolt:
Nem, a domain kora semmit SEM segít.
Miért hiszik még mindig az emberek, hogy a domainek kora SEO szempont?
A SEO szakemberekben már közel két évtizede él az a tudat, hogy a domain kora fontos rangsorolási tényezőnek számít.
Ez az elmélet feltételezhetően egy Google által benyújtott szabadalomnak volt köszönhető, amely a múltbéli adatokon alapuló adatvisszanyeréssel foglalkozott.
A szabadalom a múltbéli adatok kontextusában emlegette a domaineket, azonban a dokumentum nem azt állította, amit a SEO szakemberek kiolvastak belőle. Valójában teljesen félreértették azt.
A szabadalom egyik szakaszának címe „Domainnel Kapcsolatos Információk”, amely arról számol be, hogy ezeket az információkat a spam webhelyek azonosítására használják.
A spam webhelyek azonosítása azonban nem azt jelenti, hogy a régebben regisztrált domainek magasabb SEO rangsorolást kapnának.
A szabadalom szerint a domain információkra a spammerek által használt „eldobható” domain-nevek kiszűréséhez van szükség:
„Azok az egyének, amik megpróbálják megtéveszteni (spammelni) a keresőmotorokat gyakran eldobható, vagy „kapu” domaineket használnak és megkísérelnek olyan sok forgalmat összegyűjteni, amennyit csak lehetséges mielőtt lebuknának.
A domainek legitimitásával kapcsolatos információkat a keresőmotor felhasználhatja az ilyen domainekhez tartozó dokumentumok pontozásakor.”
Ez után a szabadalomban elhangzik, hogy a normális webhelyeknek általában olyan domainjük van, amelyet régebben regisztráltak, ami nem mondható el az „eldobható” domainekről.
Ezt értették félre a SEO szakemberek. A domain információk összegyűjtésének célja nem a rangsorolás, hanem a spam webhelyek kiszűrése.
Íme a lényeg:
„Az értékes (legitim) domaineket általában évekre előre kifizetik, míg a kapu (illegitim) domaineket ritkán használják egy évnél tovább. Így hát, a domain lejártának jövőbeli dátuma felhasználható a domain legitimitásának megbecslésére, és ez által, az azon található dokumentumokéra is.”
Tehát szó sincs arról, hogy ezek a webhelyinformációk részt vennének a legitim, hiteles domainek rangsorolásában. Csak a spam domainek szűrését említik.
A SEO szakemberek előszeretettel értelmezik saját kedvük szerint a Google dokumentumait – így születnek a tévhitek és a SEO legendák, amik akár évtizedeik is a köztudatban maradhatnak.
A szabadalom ugyan ebben a részben a DNS történet megvizsgálásáról is említést tesz a spam webhelyek azonosítása céljából:
„Az idő múlásával ezen adatok elemzésével az illegitim domainek azonosíthatók lehetnek.
…egy bizonyítottan helytelen elérhetőségi információkból, névszerverekből és/vagy IP címekből álló lista azonosítható, tárolható és felhasználható lehet egy domain legitimitásának megítélése céljából…”
Végezetül, a szabadalom szerint egy névszerver fiatal kora nem feltétlenül rossz jel, viszont a friss névszerver-adatok ÉS ezzel együtt más adatok együttesen már spamgyanúra adhatnak okot:
„Egy névszerver frissessége nem feltétlenül számít negatív tényezőnek a kapcsolódó domain legitimitásának azonosításakor, de más tényezőkkel együtt, úgymint azokkal, amelyekről itt is szó van, annak számíthat.”
A Microsoft egy hasonló szabadalmat nyújtott be 2006-ban, amelyben arról beszélt, hogy miként azonosíthatók a spam webhelyek a domain kora és visszahivatkozásai alapján.
A Microsoft szabadalmának „háttér” szakaszából kiderül, hogy a dokumentum célja a spam webhelyek kiszűrése. A szabadalom azért jött létre, mert a 90-es években jóval olcsóbb volt egy domain regisztrációja.
A szabadalomban a következő olvasható:
„A spammerek gyakran élnek vissza az ilyen ajánlatokkal az úgynevezett webfarm technika segítségével. Konkrétan, a spammerek egy nagyobb mennyiségű webhelyt vásárolnak meg vagy szereznek meg egyéb módon, és kereszthivatkozásokkal javítják fel azok rangsorolását úgy, hogy megnövelik a néhány vagy összes webhelyre linkelő domainek számát.”
A domain kora tehát egyáltalán nem vesz részt a rangsorolásban, és a Google soha nem is publikált olyan dokumentumot, ami ezt állítaná.
Gyakori kérdések
Mit jelent a domain kora?
A domain kora arra utal, hogy milyen régen regisztráltak egy webhelyet az interneten. A régebbi domainek általában ismertebbek, de egy webhely korának nincs köze a tartalmak értékéhez vagy hitelességéhez.