Rangsorolási tényező-e a domainek kora?

Számít-e a domain kora a rangsorolásban – A Google válaszol

A domain koráról, mint SEO tényezőről manapság ritkán hallunk, sokak számára pedig a mai napig nem tiszta, hogy vajon tényleg figyelembe veszi-e a Google a rangsoroláskor, vagy sem.

egy nő két számítógép előtt

Pontosan erre kérdezett rá egy felhasználó a korábban Twitterként működő X platformon, még 2019-ben:

„Számít még a domain kora manapság a seo-ban? …”

 

A seo szakemberek már jóval régebben is észrevették a kapcsolatot az idősebb domain nevek és magasabb rangsorolások között. Ezek az összefüggések azonban önmagukban semmit SEM bizonyítanak.

 

A Google válasza

John Mueller, a Google egyik munkatársa nemes egyszerűséggel csak ennyit válaszolt:

Nem, a domain kora semmit SEM segít.

 

Miért hiszik még mindig az emberek, hogy a domainek kora SEO szempont?

A SEO szakemberekben már közel két évtizede él az a tudat, hogy a domain kora fontos rangsorolási tényezőnek számít.

Ez az elmélet feltételezhetően egy Google által benyújtott szabadalomnak volt köszönhető, amely a múltbéli adatokon alapuló adatvisszanyeréssel foglalkozott.

A szabadalom a múltbéli adatok kontextusában emlegette a domaineket, azonban a dokumentum nem azt állította, amit a SEO szakemberek kiolvastak belőle. Valójában teljesen félreértették azt.

A szabadalom egyik szakaszának címe „Domainnel Kapcsolatos Információk”, amely arról számol be, hogy ezeket az információkat a spam webhelyek azonosítására használják.

A spam webhelyek azonosítása azonban nem azt jelenti, hogy a régebben regisztrált domainek magasabb SEO rangsorolást kapnának.

A szabadalom szerint a domain információkra a spammerek által használt „eldobható” domain-nevek kiszűréséhez van szükség:

„Azok az egyének, amik megpróbálják megtéveszteni (spammelni) a keresőmotorokat gyakran eldobható, vagy „kapu” domaineket használnak és megkísérelnek olyan sok forgalmat összegyűjteni, amennyit csak lehetséges mielőtt lebuknának.

A domainek legitimitásával kapcsolatos információkat a keresőmotor felhasználhatja az ilyen domainekhez tartozó dokumentumok pontozásakor.”

 

Ez után a szabadalomban elhangzik, hogy a normális webhelyeknek általában olyan domainjük van, amelyet régebben regisztráltak, ami nem mondható el az „eldobható” domainekről.

Ezt értették félre a SEO szakemberek. A domain információk összegyűjtésének célja nem a rangsorolás, hanem a spam webhelyek kiszűrése.

Íme a lényeg:

„Az értékes (legitim) domaineket általában évekre előre kifizetik, míg a kapu (illegitim) domaineket ritkán használják egy évnél tovább. Így hát, a domain lejártának jövőbeli dátuma felhasználható a domain legitimitásának megbecslésére, és ez által, az azon található dokumentumokéra is.”

 

Tehát szó sincs arról, hogy ezek a webhelyinformációk részt vennének a legitim, hiteles domainek rangsorolásában. Csak a spam domainek szűrését említik.

A SEO szakemberek előszeretettel értelmezik saját kedvük szerint a Google dokumentumait – így születnek a tévhitek és a SEO legendák, amik akár évtizedeik is a köztudatban maradhatnak.

 

A szabadalom ugyan ebben a részben a DNS történet megvizsgálásáról is említést tesz a spam webhelyek azonosítása céljából:

„Az idő múlásával ezen adatok elemzésével az illegitim domainek azonosíthatók lehetnek.

…egy bizonyítottan helytelen elérhetőségi információkból, névszerverekből és/vagy IP címekből álló lista azonosítható, tárolható és felhasználható lehet egy domain legitimitásának megítélése céljából…”

 

Végezetül, a szabadalom szerint egy névszerver fiatal kora nem feltétlenül rossz jel, viszont a friss névszerver-adatok ÉS ezzel együtt más adatok együttesen már spamgyanúra adhatnak okot:

„Egy névszerver frissessége nem feltétlenül számít negatív tényezőnek a kapcsolódó domain legitimitásának azonosításakor, de más tényezőkkel együtt, úgymint azokkal, amelyekről itt is szó van, annak számíthat.”

 

A Microsoft egy hasonló szabadalmat nyújtott be 2006-ban, amelyben arról beszélt, hogy miként azonosíthatók a spam webhelyek a domain kora és visszahivatkozásai alapján.

A Microsoft szabadalmának „háttér” szakaszából kiderül, hogy a dokumentum célja a spam webhelyek kiszűrése. A szabadalom azért jött létre, mert a 90-es években jóval olcsóbb volt egy domain regisztrációja.

A szabadalomban a következő olvasható:

„A spammerek gyakran élnek vissza az ilyen ajánlatokkal az úgynevezett webfarm technika segítségével. Konkrétan, a spammerek egy nagyobb mennyiségű webhelyt vásárolnak meg vagy szereznek meg egyéb módon, és kereszthivatkozásokkal javítják fel azok rangsorolását úgy, hogy megnövelik a néhány vagy összes webhelyre linkelő domainek számát.”

 

A domain kora tehát egyáltalán nem vesz részt a rangsorolásban, és a Google soha nem is publikált olyan dokumentumot, ami ezt állítaná.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések