Miért és hogyan tedd felhasználó-központúvá SEO tevékenységeidet
A keresőoptimalizálás, mint digitális marketingágazat azért jött létre, hogy a webmesterek (vagy a marketingesek, akiket felbérelnek) képesek legyenek megfelelni a keresőmotorok egyre szigorúbb algoritmusainak. Azonban sok SEO szakember valamiért nem vesz figyelembe egy másik kulcsfontosságú tényezőt a keresőoptimalizálás során – az emberi gondolkodást.
Tény, hogy a Google korábban azt állította, hogy a felhasználói adatok közvetlenül nem hatnak ki a rangsorolásra, a keresőóriás garantáltan szívesebben emeli ki tartalmaidat a többi találat között, ha webhelyed kimagasló felhasználói élményt kínál látogatóidnak.
Ha belegondolsz, ez logikus, elvégre a Google a saját felhasználóinak is a legjobb élményt igyekszik nyújtani, hiszen nélkülük nem igazán működne üzleti modelljük – hogy naponta több millió hirdetést jeleníthessenek meg a találatok között.
Na persze ez nem jelenti azt SEM, hogy a dolgok technikai része egyáltalán nem számít – a Google nagyon is odafigyel arra, hogy technikailag minden rendben van-e az adott oldalon, mikor megállapítja annak rangsorolását.
Mi tehát a megoldás? Nos, mindenképpen érdemes egy egészséges egyensúlyt belőni a valódi felhasználók és az algoritmusok elvárásai között. Azonban ha – sok más seo szakemberhez hasonlóan – eddig többnyire a keresőmotoroknak igyekeztél eleget tenni, akkor a következőkben megmutatjuk, hogy hogyan fordíts több figyelmet a felhasználók élményire!
Ismerkedj meg a design alapjaival
Nem kell megijedni, senkit SEM pórbálunk rávenni arra, hogy diplomázzon le webdesignból, de már azzal is rengeteget tehetsz a felhasználók élményeiért, ha megtanulod, hogy mire van szüksége egy jól megtervezett weboldalnak.
Ennek érdekében nem árt elmenni egy olyan tanfolyamra, ahol az oktató elmagyarázza a különböző designelemek és –technikák pszichológiai hátterét is, vagyis hogy a különböző döntések hogyan befolyásolhatják a látogatók weboldalairól alkotott képét.
Oldd meg a fennálló felhasználói problémákat
Ha egy olyan webhelyet szeretnél felhasználókra optimalizálni, ami már egy ideje aktív, akkor jó ötlet utánajárni, hogy milyen problémákba ütközhetnek a felhasználók annak böngészése során. Ebben sokat segíthet például az ingyenes Google Analytics eszköz, ami – ha megfelelően beállítják – megmutathatja többek között azt is, hogy mely oldalakról hagyják el a legsűrűbben a látogatók webhelyedet.
Szintén sokat elárulhat webhelyed hatékonyságáról egy hőtérkép is, ami azt mutatja meg, hogy a felhasználók mit csinálnak webhelyeden. Bizonyos szolgáltatások még azt is lehetővé teszik, hogy rögzítsd egy felhasználó minden tevékenységét webhelyeden, és pontosan láthasd, hogy hol találkozik olyan problémával, ami miatt inkább megszakítja a böngészést.
Ha látod ezeket az adatokat, akkor sokkal egyszerűbb lesz megoldást kínálnod a felhasználók problémáira, ráadásul még arról is többet tudhatsz meg, hogy mire számítanak a felhasználók webhelyeden.
Tesztelj fáradhatatlanul
Ha sikerül egy nagy adag adatot gyűjtened webhelyed teljesítményéről és a felhasználók viselkedéséről, akkor ezek alapján számos pozitív módosítást végezhetsz webhelyeden, de előbb fel kell állítanod néhány elméletet, amiket aztán gyakorlatban tesztelhetsz.
Például: Sok felhasználó lép ki egy oldalról, mielőtt egyáltalán elolvasná azt teljes egészében (ezt kiköveteztetheted az oldalon töltött átlagos időből, vagy a hőtérképből, stb.) Ez alapján felállítod például azt az elméletet, hogy kevesebb tartalom kéne szerepeljen az oldalon, hogy ne tűnjön olyan hosszúnak az egész szöveg.
Na már most, értelemszerűen lerövidíthetnéd az oldal tartalmát, de meglehet, hogy nem ez a megoldás erre a problémára. Ezt egy A/B teszttel ellenőrizheted biztonságosan. Az A/B teszt lényege, hogy egy adott oldalból két verziót készítesz (A és B), és ezek kötött végzel egy változtatást egyetlen elemen – esetedben A verzióban meghagyod az eredeti szöveget, B verzióban pedig lerövidíted azt. Ez után egy ideig hagyod, hogy a weboldal mindkét verziója fusson egymás mellett, és idővel láthatod majd, hogy melyik verzió bizonyult hatékonyabbnak (pl. konverziók szempontjából).
Az A/B teszt segít bizonyítani vagy megcáfolni a feltételezésedet anélkül, hogy olyan változtatásokat végeznél webhelyeden, amelyek akár drasztikusan csökkenthetik is annak sikerét (még ha ennek az ellentéte is volt a célod).
Járj az emberek kedvében
Hosszútávon minden az egyensúlyról szól. Ha csak a keresőmotorok algoritmusainak próbálsz megfelelni, akkor biztos lehetsz benne, hogy a felhasználók tetszését nem nyeri majd el webhelyed. Az ellenkező véglet sem jobb – ha mindent a felhasználók szemszögéből vizsgálsz, akkor könnyen lehet, hogy elhanyagolod majd technikai SEO legfontosabb alapelemeit.
Ha sikerül eltalálnod az ideális egyensúlyt e két véglet között, akkor látványos eredményekre számíthatsz majd!
A jó SEO szakember holtig tanul
A digitális marketing bármelyik területével is foglalkozol (legyen az seo, közösségi média, vagy email), nagyon fontos, hogy mindig legyen benned egyfajta éhség a friss, úgy tudás iránt. Ez egyrészt arra motivál majd, hogy mindig a versenytársak előtt járj egy lépéssel, másrészt arra ösztökél, hogy tudd tartani a tempót ebben a rohanó digitális világban, ahol a trendek csak úgy jönnek és mennek.
Tény, hogy a felhasználó-orientált keresőoptimalizálás nem való mindenkinek, de ha idáig eljutottál a cikkben, akkor gondolkodj el rajta, hogy hogyan tehetnéd te is élvezetesebbé felhasználóid (és leendő talán ügyfeleid) látogatását webhelyeden!