Tippek a hatékony feltérképezéshez és indexeléshez

Így javítsd webhelyed feltérképezhetőségét és indexelhetőségét

A keresőoptimalizálás kapcsán meglepően ritkán esik szó arról, hogy a keresőmotorok számára mekkora kihívást jelent a webhelyek felfedezése és értelmezése.

Ez a folyamat, amit feltérképezésnek és indexelésnek nevezünk, azonban rendkívül fontos feltétele annak, hogy tartalmaid megjelenhessenek a Google és más keresők találatai között. Feltérképezés nélkül egy oldal nem kerülhet bele egy keresőmotor indexébe, és ha nincs benne az indexben, akkor a találatok között sem jelenhet meg.

Az alábbiakban tehát néhány hasznos tippet olvashatsz webhelyed feltérképezhetőségének és indexelhetőségének javítására. A lent felsorolt módszerekkel segíthetsz a Google-nak (és a többi keresőmotornak) webhelyed tartalmainak felfedezésében és értelmezésében.

Akár új számodra a SEO világa, akár meglévő stratégiádat szeretnéd tökéletesíteni, a következő tippek neked szólnak.

Egy térkép, rajta iránytűvel

1. Gyorsítsd fel webhelyedet

A weboldalak betöltési sebessége nem csupán a felhasználói élményben, hanem a feltérképezhetőségben is fontos tényező. Webhelyed felgyorsítása érdekében az alábbiakat teheted:

  • Válts jobb webtárhelyre és gyorsabb szerverre a legjobb teljesítményért.
  • Minifikáld HTML, CSS és JavaScipt fájljaidat, hogy könnyebb legyen feldolgozni őket és weboldalaid gyorsabban megjelenhessenek.
  • Optimalizáld a feltöltött képeket. Ne használj a kelleténél nagyobb felbontású fájlokat és azokat is csak tömörítve. Válassz elterjedt, de jól tömöríthető fájlformátumokat.
  • Használj gyorsítótárazást webhelyeden, hogy a leggyakrabban lekért elemek letöltődjenek a felhasználók készülékeire, és ne kelljen őket újra és újra lekérniük minden egyes látogatásukkor.
  • Csökkentsd a felesleges átirányítások számát webhelyeden. Mindig közvetlenül irányítsd át a forgalmat, tehát ne köss össze egymással több átirányítást.
  • Iktasd ki a felesleges szkripteket és bővítményeket webhelyedről.

 

2. Ügyelj az alapvető webes vitals-mutatókra (és optimalizáld őket)

Az általános oldalsebesség-optimalizálás mellett fontos, hogy szemmel tartsd alapvető webes vitals-mutatóidat is. Ezek azok a mutatók, amelyeket a Google a legfontosabbnak tart az optimális felhasználói élmény biztosítása érdekében.

Az alapvető webes vitals-mutatók az alábbiak:

  • Legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP): A legnagyobb látható tartalomelem megjelenítéséhez szükséges idő. Ez legfeljebb 2,5 másodpercig számít ideálisnak.
  • Interaction to Next Paint (INP): Az oldal reszponzivitását jelöli – lényegében, hogy mennyi ideig tart az oldalnak reagálnia a felhasználó kattintásaira és egyéb műveleteire. Ez ideális esetben nem több 200 ms-nél.
  • Elrendezés összmozgása (CLS): Azt mutatja meg, hogy mennyire mozdulnak el az oldal elemei, mialatt más elemek megjelennek az oldalon. A CLS ideális értéke legfeljebb 0,1.

 

Az alapvető webes vitals-mutatókkal kapcsolatos problémákat a Google Search Console felületén tekintheted meg, de a Google PageSpeed Insights eszköz is megmutatja az épp vizsgált oldal értékeit. Mindkét eszköz hasznos tippeket kínálhat az értékek javítására.

Az alapvető webes vitals-mutatókat optimalizálhatod például az alábbi módszerekkel:

  • Csökkentsd a JavaScript lefuttatásához szükséges időt.
  • Kerüld el a tartalom mozgását előre megszabott médiaelem-méretekkel és a betűkészletek előtöltésével.
  • Használj gyorsítótárazást és CDN-eket, hogy a felhasználók böngészője minél gyorsabban megkaphassa a webhelyedről lekért tartalmakat.

 

Ha a webhely általános sebességével és az alapvető webes vitals-mutatókkal is foglalkozol, akkor egy sokkal gyorsabb, érezhetően felhasználócentrikus élményt nyújthatsz látogatóidnak, és persze a keresőmotoroknak is, amelyek így sokkal könnyebben térképezhetik fel és indexelhetik majd tartalmaidat.

 

3. Optimalizáld a feltérképezési keretet

A feltérképezési keret azon oldalak számát jelenti, amelyeket a Google feltérképez webhelyeden egy adott időn belül. Nem, nem feltétlenül nézi meg az összes oldaladat, valahányszor robotot küld webhelyedre – főleg, ha több ezer tartalom szerepel rajta.

A feltérképezési keretet több tényező is befolyásolja, úgymint a webhely mérete, állapota és népszerűsége – saját magad nem igazán tudod tehát manipulálni.

Ha viszont egy nagyobb webhellyel rendelkezel, számtalan oldallal, akkor tehetsz (és érdemes is tenned) annak érdekében, hogy a Google a fontosabb oldalakra koncentráljon látogatásai során, és ne pazarolja el a feltérképezési keretet más tartalmakra:

  • Használj átlátható hierarchiát – építsd fel webhelyedet úgy, hogy könnyedén navigálható legyen a szerkezete.
  • Azonosítsd és iktasd ki a többször előforduló tartalmakat. Nem feltétlenül muszáj törölnöd őket – alkalmazhatsz kanonizálást is, ha minden verzióra szükséged van.
  • Használd a robots.txt fájlt, amivel utasíthatod a Google-t, hogy hagyja figyelmen kívül a kevésbé fontos oldalakat.
  • Felügyeld webhelyed feltérképezési adatait a Google Search Console felületén, hogy észrevehesd a szokatlan elváltozásokat, amelyek a webhelyeddel kapcsolatos problémákra utalhatnak.
  • Rendszeresen frissítsd és küldd be XML webhelytérképedet a Google-nak, hogy a keresőmotor tisztában legyen webhelyed fontosabb oldalaival.

 

4. Erősítsd meg webhelyed belső linkszerkezetét

Egy jó webhelyszerkezet és megfelelően elhelyezett belső hivatkozások nélkülözhetetlenek az eredményes seo-hoz. Egy rendszertelen webhelyen nem csak a felhasználók, hanem a keresőmotorok is nehezebben tudnak eligazodni.

Erről még John Mueller, a Google egyik munkatársa is beszélt:

„A belső hivatkozások kritikus fontosságúak a seo-ban. Szerintem ez az egyik legnagyobb dolog, amit egy webhelyen tehetsz annak érdekében, hogy utat mutathass a Google-nak és a felhasználóknak azokhoz az oldalakhoz, amiket fontosnak vélsz.”

 

Ha nem figyelsz oda belső hivatkozásaidra, akkor „árva” oldalak is keletkezhetnek webhelyen (amikre sehonnan SEM mutatnak hivatkozások), vagy olyanok, amik nem linkelnek egyetlen más oldalra SEM. Az árva oldalakat lehetetlen felfedezni, hacsak nem szerepelnek webhelytérképedben.

Az ilyen és ehhez hasonló problémák elkerülése végett alakíts ki egy logikus szerkezetet webhelyeden. A főoldalról linkelj a legfontosabb aloldalakra, azon belül alakíts ki kategóriákat, majd egyedülálló oldalakat. Ez persze csupán egy lehetőség – az ideális szerkezet webhelyed jellegétől, tartalmától és céljától függ majd, de minden esetben valamilyen logikus rendszerre kell törekedned.

Rendszeresen ellenőrizd a hibás hivatkozásokat is webhelyeden, amik 404-es oldalakra mutatnak. Ezek csak árthatnak webhelyed feltérképezhetőségének.

Vizsgáld át URL-jeidet, főleg, ha webhelyed nemrég esett át egy költözésen vagy más nagyobb átalakításon. Győződj meg róla, hogy nem linkelsz régi vagy törölt URL-ekre.

Szintén segíthet a belső hivatkozások kialakításakor, ha képek helyett inkább horgonyszövegekre állítasz be linkeket. E mellett ne ess túlzásba a linkeléssel – minden témakörben más az észszerű linkek száma.

 

5. Töltsd fel webhelytérképed a Google-nak

Ha elegendő időt kap rá és nem tiltottad meg neki, a Google előbb-utóbb feltérképezi majd webhelyedet. Ez persze remek, de oldalai mennyiségétől függően meglehet, hogy nagyon sokat kell várnod erre, és ez csak elvesztegetett idő.

Ha megváltoztak webhelyed tartalmai, és azt szeretnéd, hogy a Google minél előbb értesüljön ezekről a változásokról, akkor töltsd fel neki webhelytérképedet a Google Search Console-on keresztül.

A webhelytérkép egy olyan (általában XML formátumú) fájl, ami webhelyed gyökrénykönyvtárában található, és amiben webhelyed összes oldalának közvetlen URL címe szerepel.

A Google ebből a fájlból rögtön látni fogja, hogy milyen oldalak találhatók webhelyeden, és azonnal tudja, hogy milyen címeket kell meglátogatnia a feltérképezéshez. A helyett, hogy 3-4-5 linken keresztül fedezne fel egy oldalt, az XML webhelytérképből azonnal tudni fog annak létezéséről.

A webhelytérképek különösen a nagyobb, mélyebb szerkezetű vagy rendezetlen belső linkekkel rendelkező webhelyek számára fontosak, de minden webhelyen érdemes használni őket.

 

6. Frissítsd a robots.txt fájlt

A robots.txt fájl szintén webhelyed gyökérkönyvtárában található – ez a fájl utasításokat és tiltásokat tartalmaz a webhelyedre érkező keresőmotorok számára azzal kapcsolatban, hogy hogyan térképezhetik fel tartalmaidat. Elsődleges célja a robotforgalom szabályozása és annak elkerülése, hogy webhelyednek egyszerre túl sok kérést kelljen teljesítenie.

Ha a keresőoptimalizálásról van szó, akkor a robots.txt fájllal korlátozhatod, hogy a Google és más keresőmotorok mely oldalakat térképezzék fel és indexeljék webhelyeden. Például felesleges feltérképezési keretet pazarolni webhelyed könyvtáraira, bevásárlókosaraira és egyéb mellékes oldalaira.

A robots.txt azonban kétélű fegyver lehet – érdemes rendszeresen ellenőrizni, nehogy olyan oldalak vagy egész alkönyvtárak feltérképezését tiltsd meg véletlenül a Google-nak, amiket egyébként indexeltetni szeretnél.

A robots.txt fájlal kapcsolatos gyakori hibák például:

  • A robots.txt fájl nem a webhely gyökérkönyvtárában szerepel
  • Nem megfelelően használt helyettesítő karakterek.
  • Noindex használata a robots.txt fájlban
  • Szkriptek, stíluslapok és képek feltérképezésének nem szándékos blokkolása
  • A webhelytérkép nincs feltüntetve a robots.txt fájlban.

 

7. Használj kanonizálást

Ha egy tartalom többször is szerepel webhelyeden (minimális, vagy semmilyen eltéréssel), és valamiért mindegyik verzióra szükséged van, akkor a kanonikus címkékkel megjelölheted a Google-nak, hogy melyik ezek közül az elsődleges, „kanonikus” verzió.

Kanonikus címkék beállításával (azaz „kanonizálással”) arra kérheted a Google-t, hogy csak egy oldalt indexeljen a több azonos közül, a többit pedig hagyja figyelmen kívül.

A kanonikus címkék azonban rosszul is elsülhetnek, ha például egy régi, már törölt oldalverzióra mutatnak. Ilyenkor a keresőmotorok nem a megfelelő oldalt indexelik majd, és a fontosabb tartalom nem kerül majd be az indexbe.

Ellenőrizd tehát rendszeresen kanonikus címkéidet egy erre alkalmas eszközzel, és távolítsd el azokat, amelyekre már nincs szükséged.

Ha webhelyed nemzetközi forgalmat fogad és több nyelven is elérhető, akkor minden nyelven külön kanonikus címkéket kell beállítanod, hogy az oldalak minden, a webhelyed által haznált nyelven indexelésre kerülhessenek.

 

8. Végezz webhelyauditot

Ha a fentiekkel már végeztél, a következő lépés egy auditot végezni, és ellenőrizni, hogy webhelyed az elvártak szerint teljesít-e.

Kezdésképpen nézd meg, hogy webhelyed hány százalékát térképezte fel eddig a Google.

 

Az indexeltségi arány ellenőrzése

Az indexeltségi arány kiszámításához el kell osztanod az indexelt oldalaid számát a webhelyeden található összes oldal számával.

Ha arra vagy kíváncsi, hogy hány oldalad szerepel a Google indexében, akkor a Search Console felületén, az „Oldalak” jelentésben találod ezt az adatot.

Valószínűleg olyan oldalak is szerepelnek webhelyeden, amelyeket szándékosan zártál el az indexelés elől, ezért az arány nem lesz 100%-os. Ha azonban a végeredmény 90% alatti, akkor valami nincs rendben.

A nem indexelt URL-ek listáját is lekérheted a Search Console-ból, hogy aztán megvizsgálhasd őket, és kiderítsd, mi okozza a problémát (ezt általában a Search Console is elárulja).

Szintén érdemes használni a Search Console URL elemzőjét (a felső keresősáv az), ami megmutatja, hogy a Google feltérképező robotjai milyennek látják weboldalaidat. Meglehet, hogy van valami, ami nem úgy (vagy egyáltalán nem) jelenik meg nekik, mint a felhasználóknak, és ez zavarja a feltérképezést.

 

Ellenőrizd a frissen publikált oldalakat (és kérd az indexelésüket)

Valahányszor új oldalt hozol létre webhelyeden, vagy megváltoztatod egyik fontosabb oldalad tartalmát, érdemes meggyőződnöd róla, hogy indexeli-e őket a Google.

Nyisd meg a Search Console-t, majd használd az URL elemzőt és nézd meg, hogy látja-e a tartalmat. Ha nem, akkor kérj indexelést az oldalra (szintén az elemzőeszköz segítségével teheted meg). Az indexelés általában néhány órán vagy egy napon belül megtörténik majd.

Ha ezek ellenére is problémákat tapasztalsz, egy alapos audit segíthet rávilágítani SEO stratégiád hiányosságaira, amik akadályozhatják az indexelést.

 

9. Ellenőrizd a többször előforduló tartalmakat

A többször előforduló, vagy duplikált tartalmak szintén feltarthatják a webhelyedet feltérképező robotokat. A munkamenet-azonosítók, az oldalakra bontás és más URL-t manipuláló tényezők mind duplikációhoz vezethetnek, azaz olyan oldalakat „hozhatnak létre”, amelyek közel, vagy teljesen megegyeznek egymással.

Bizonyos esetekben a Search Console figyelmeztet arra, hogy a Google robotjai több URL-t találtak webhelyeden, mint amennyire számítottak.

De még ha nem is kapsz ilyen értesítést, érdemes ellenőrizned a feltérképezési eredményeket és megfigyelni, hogy nem-e szerepelnek köztük olyan URL-ek, amelyek csupán címkéikben vagy más extra paraméterekben különböznek egymástól. Ezek csak plusz munkát jelentenek a robotok számára, amiknek el kell pazarolniuk a feltérképezési keretüket.

 

10. Szüntesd meg az átirányítási láncokat és belső átirányításokat

Az átirányítások a webhelyek fejlődésének természetes melléktermékei. Számos oka lehet annak, hogy egy korábbi URL-en már nem az a tartalom (vagy épp semmi sem) szerepel, mint korábban, ezért a látogatókat egy másik címre szeretnéd küldeni, hogy megtalálják, amit keresnek. A helytelenül kezelt átirányítások azonban jelentősen megnehezíthetik webhelyed feltérképezését és indexelését.

Az átirányítások számos hibalehetőséggel járnak, amelyek közül például az átirányítási láncok számítanak igen gyakorinak. Egy átirányítási lánc akkor alakul ki, amikor Egy átirányításkor a felhasználó kétszer vagy többször ugrik egy URL-ről egy másikra. Ezt pedig sem a látogatók, sem a Google nem díjazzák.

A legrosszabb esetekben végtelen átirányítási körök is kialakulhatnak, ahol az átirányítás előbb-utóbb visszatér az elsőként felkeresett URL-re, és kezdődik minden elölről.

Az átirányítások ellenőrzésére számos eszköz áll rendelkezésre az interneten. Ügyelj rá, hogy minden átirányítás csak egy ugrásból álljon (tehát A -> B -> C helyett A -> C, és így tovább).

 

11. Javítsd ki a hibás hivatkozásokat

A hibás hivatkozások szintén megzavarhatják webhelyed feltérképezését. Ezeket is célszerű gyakran ellenőrizni, mert nem csak a Google-t, hanem a látogatókat is bosszantják.

A hibás hivatkozások azonosítását szintén számos eszköz biztosítja (pl. Google Search Console, Screaming Frog stb.), ámbár kisebb webhelyeken ez manuálisan is kivitelezhető.

Ha hibás linkeket találsz, akkor átirányíthatod őket, módosíthatod őket egy másik URL-re, vagy el is távolíthatod őket, ha már egyáltalán nincs hasznuk a felhasználók számára.

 

12. Használj IndexNow-t

Az InexNow egy olyan protokoll, aminek a segítségével a webhelyek önállóan értesíthetik a keresőmotorokat a megváltozott tartalmakról. Ennek köszönhetően az új, módosított és törölt tartalmak is előbb kerülhetnek indexelésre.

Persze az IndexNow is olyasmi, amit okosan kell használni, és csak olyan esetekben, amelyekben jelentősen megváltozott a webhely tartalma. Például:

  • Webáruházakban: A termékek készlete vagy árazása megváltozik, új termékek érkeznek stb.
  • Hírwebhelyeken: Új cikkek kerülnek fel, egy korábbi cikk javításra kerül, elavult tartalmak kerülnek eltávolításra stb.
  • Egyéb dinamikus webhelyeken: pénzügyi adatok változása, sporteredmények frissítése, árverezési állapot módosítása stb.

 

A legjobb eredmények érdekében ne használd túl gyakran az IndexNow protokollt ugyanazon URL-en túl sűrűn rövid időn belül, mert ez csak negatív hatással lehet webhelyed megbízhatóságára és rangsorolására.

Mindemellett győződj meg róla, hogy a tartalom teljes mértékben elérhető nyilvánosan, mielőtt IndexNow értesítést küldenél róla egy keresőmotornak.

Ha teheted, építsd be a IndexNow-t CMS-edbe az egyszerű frissítések érdekében. Ha manuálisan kezeled az IndexNow értesítéseket, akkor ne felejtsd el értesíteni a keresőmotorokat az új, megváltozott és eltávolított tartalmakról.

 

13. Tedd érthetőbbé tartalmaidat strukturált adatokkal

A strukturált adatok szabványosan kínálnak információt egy oldalról és annak tartalmairól a keresőmotorok számára. A strukturált adatok segítségével a keresőmotorok könnyebben értelmezhetik egy oldal témáját és kontextusát, így nagyobb a valószínűsége, hogy feltűnőbb formában (pl. Google bővített találatokként) jelenítik meg majd őket a találatok között.

A strukturált adatoknak többféle szabványa is van:

  • Schema.org: A Google, a Bing, a Yandex és a Yahoo! közös projektje egy általános adatjelölési szabvány létrehozására.
  • JSON-LD: Egy JavaScriptre épülő formátum a strukturált adatok megjelölésére és weboldalak forráskódjában való elhelyezésére.
  • Microdata: Az adatok HTML formátumú megjelölése az oldalakon.

 

Ha szeretnél saját webhelyeden is strukturált adatokat használni, akkor az alábbi általános lépéseket kell követned:

  • Azonosítsd az adott oldal tartalmának típusát (pl. cikk, termékadatlap, esemény stb.) és válassz egy annak megfelelő sémát.
  • Jelöld meg a tartalomhoz kapcsolódó adatokat a sémához tartozó lehetséges jelölésekkel, követve az előírt formátumot.
  • Teszteld az oldal adatjelöléseit egy erre alkalmas eszközzel (pl. a Schema validátorával).
  • Kövesd figyelemmel strukturált adataid teljesítményét a Google Search Console Bővített találatokról szóló jelentésében.

 

Többféle tartalomtípus esetében is hasznos az adatok megjelölése, úgymint:

  • Cikkek és blogbejegyzések
  • Termékek és elemzéseik
  • Események és jegyértékesítési információk
  • Receptek és más gasztronómiai útmutatók

Személyek, szervezetek és más entitások profiljai

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések