A főoldal a legfontosabb oldal a Google szerint

A főoldal SEO-ja a legfontosabb a Google számára?

A Google egyik munkatársa nemrégiben arra tett utalást, hogy a webhelyeken a főoldal lehet a legfontosabb oldal a keresőmotor számára. Ez nem feltétlenül egyezik a legtöbb SEO szakember eddig kialakult véleményével.

A közvélemény szerint a Google többek között a hivatkozások alapján állapítja meg, hogy melyek a legfontosabb oldalak egy webhelyen.

A Google megnyilvánulásai alapján azonban arra következtethetünk, hogy a webhelyek főoldalán van a hangsúly.

laptop képernyő egy megnyitott webhellyel

A főoldal szerepe

A seo hajnalán a főoldalt tartották a legfontosabb oldalnak egy webhelyen, hiszen a legtöbben online linkgyűjteményekből és kölcsönös linkelésből szerzett magának hivatkozásokat, amelyek gyakran a főoldalra mutattak. Így a webhelyek többségén a főoldal vált a legerősebbé.

Manapság azonban számos webhelyen általában valamilyen belső oldal számít fontosabbnak, hiszen az emberek konkrét tartalmakra linkelnek vagy szereznek hivatkozásokat. A linképítési stratégiák lényege rég óta az, hogy egy-egy bizonyos URL-re több link mutasson, és így több esélyük legyen a rangsorolásra.

 

A Google és a főoldal

A fentiek alapján sokakat meglepetésként ért, amikor Gary Illyes, a Google egyik munkatársa kijelentette, hogy a webhelyek főoldala a legfontosabb oldal a Google számára.

A megjegyzés a Search Off the Record podcast egyik adásában hangzott el, amelyben a technikai seo-val kapcsolatos hibák elhárításáról beszélgettek. A főoldallal kapcsolatos kérdés akkor merül fel, amikor a forgalomcsökkentést okozó technikai vagy minőségi hibák azonosításáról volt szó.

Azonban mivel a legtöbb Google-al és SEO-val kapcsolatos szóbeszéd úgy indul, hogy valaki kontextus nélkül idézi a Google egyik szabadalmát vagy egy Google munkatársat, az alábbiakban egy hosszabb idézetet olvashatsz:

Gary Illyes a következőt mondta:

„Először is ki kell derítened, hogy megjelenik-e az oldal a Keresőben vagy SEM. Mert ha az oldal nincs a Keresőben, akkor máris leszűkíthetted az egészet két konkrét dologra.”

 

Ez után ez hangzott el az oldal feltérképezhetősége kapcsán:

„Általában a főoldallal kezdem, mert, más keresőmotorok nevében nem természetesen nem beszélhetek, de a Google szemszögéből a főoldal a legfontosabb oldal a webhelyen, és a főoldal itt kissé tág fogalom, mert ez lehet bármelyik oldal, ahol a felhasználók megérkeznek a webhelyre, amikor beírják a domain vagy webtárhely nevét.

Például, ha a www.pelda.com átirányít a www.pelda.com/foo/bar oldalra, akkor az lesz a főoldalad.

Ezt ellenőrizd mert mi, azaz a Google, nagyon határozottan megpróbálja majd indexelni vagy feltérképezni és indexelni ezt.

Ha ez nincs indexelve, akkor valószínűleg problémáid lesznek.”

 

A főoldal tehát tényleg a legfontosabb a Google számára, de ez még nem minden…

 

A főoldal többféleképpen is fontos a Google szemében

A Google másik népszerű munkatársa, John Mueller többször is megemlítette már, hogy a Google a főoldalt használja kiindulópontként, hogy azon keresztül találjon új oldalakat a feltérképezés során. Mindemellett Mueller szerint a Google azt is figyelembe veszi az oldalak fontosságának megállapításakor, hogy hány kattintással lehet eljutni rájuk a főoldalról.

2020-ban például ilyesmit emlegetett akkor is, amikor megválaszolt egy, a főoldalról linkelt oldalak fontosságával kapcsolatos kérdést:

„…sok webhelyen a főoldal a webhely legfontosabb része. Szóval ezt meglehetősen gyakran térképezzük fel, és innen próbálunk meg új és frissített oldalakat vagy más fontos oldalakat találni.

Szóval ilyenkor az van, hogy látjuk, hogy a főoldal nagyon fontos, és az arról linkelt dolgok általában szintén nagyon fontosak.

Aztán ahogy egyre távolodunk a főoldaltól akkor azt feltételezzük majd, hogy ezek [az oldalak] valószínűleg kevésbé fontosak.

Az, hogy a főoldalról linkelt oldalak fontosak meglehetősen közismert dolog, de megéri elismételni. Egy jól rendezett webhelyen a fő kategóriaoldalakra és minden egyéb fontos oldalra linkek mutatnak a főoldalról.”

 

Mueller nem egyszer emlegette már a főoldal fontosságát. 2018-ban hasonlóan nyilatkozott ebben a témában, amikor valaki azt kérdezte, hogy számít-e, hogy hány ferde vonal ( / ) szerepel egy URL-ben. Ekkor is elhangzott, hogy a főoldal „a legerősebb” oldal egy webhelyen.

Ez jelenthette azt, hogy a főoldal általában a legtöbbet linkelt oldal egy webhelyen, azonban nem fejtette ki bővebben, hogy pontosan mire gondolt ezzel:

„Ami számít nekünk egy kicsit az az, hogy mennyire egyszerű rátalálni a tartalomra.

Szóval különösen, ha a főoldalad általában a legerősebb oldal a webhelyeden, és a főoldalról több kattintással lehet eljutni ezekre az üzletekre, akkor mi sokkal nehezebben értelmezzük úgy, hogy ezek az üzletek valójában nagyon fontosak.

Másfelől, ha csak egyetlen kattintással lehet eljutni valamelyik ilyen üzletre a főoldalról, akkor ezt úgy értelmezzük, hogy ezek az üzletek valószínűleg nagyon is relevánsok, és hogy valószínűleg több súlyozást kellene adjunk nekik a keresőtalálatok között is.

Szóval inkább az számít, hogy hány linken kell átkattintanod, hogy eljuss az adott tartalomig azzal szemben, hogy hogyan néz ki az URL szerkezete.”

 

Mennyire fontos a főoldal a Google-nak?

A fentiek alapján tehát egyértelmű, hogy a Google különösen fontosnak tartja a webhelyek főoldalát, függetlenül attól, hogy hány visszahivatkozás mutat ezekre az oldalakra. A keresőmotor első sorban a főoldalon elhelyezett linkeket használja a feltérképezéshez, és mint olvashattad, az SEM mindegy, hogy hány ilyen linken kell átugrálnia a feltérképező robotnak, hogy eljusson egy-egy tartalomig – ez határozza meg ugyanis ezen tartalmak fontosságát (legalábbis részben).

A ">podcast itt hallgatható meg, a téma pedig 5:50-től kezdődik.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések