Mi a Google véleménye a SEO és a forgalom kapcsolatáról?

A forgalom és a SEO – Mit mond a Google?

A Google egyik nemrégiben közvetített Search Off the Record podcastjében különféle keresőoptimalizálási kérdéseket vitattak meg a résztvevők, köztük John Mueller is, aki egy, a forgalommal kapcsolatos érdekes kérdésre is választ adott.

forgalmas út éjszaka

A forgalom a sikert tükrözi?

A seo szakemberek előszeretettel reklámozzák sikereiket mindenféle forgalmi mutató villogtatásával. Bizonyára te is találkoztál már olyan Facebook vagy Instagram bejegyzésekkel, amelyekben egy online marketinges büszkén állította, hogy mekkora forgalmat szerzett egy ügyfelének néhány hét vagy hónap leforgása alatt.

A linképítők, tartalomszerzők és keresőoptimalizálásra szakosodott marketingesek mind sikermutatóként tekintenek a webhelyek forgalmára.

Jogosan merül fel azonban a kérdés, hogy ezeknek a látogatásoknak mekkora hányada végződött konverziókban (megrendelésekben, ajánlatkérésekben, regisztrációkban stb.) Ha a forgalom nincs hatással egy cég bevételére, akkor ezek a látogatók (és az őket bevonzó seo munka) nem képviselnek jelentős értéket.

 

A Google véleménye a forgalom és a SEO kapcsolatáról

A Google podcastjében Martin Slpitt tett fel egy kérdést a forgalom üzleti hatásáról:

„…amikor a forgalom visszaeséséről beszélsz, akkor mit értesz ez alatt? A megjelenéseket?

Megnyitod a Search Console-t, rákattintasz a Teljesítményjelentésre, és csak a megjelenések csökkenését nézd meg vagy a kattintásokét?

Vagy mérsz bármilyen valós üzleti hatást? Például, hogy csak feleannyi dolgot adsz el, mint amennyit múlt hónapban sikerült eladnod?”

 

John Mueller, a Google munkatársa is elmondta a véleményét a témáról. Megpróbálta kifejteni, hogy miért nem foglalkoznak a SEO szakemberek a megtérülésre vagy a SEO bevételre gyakorolt hatásaira. Elmondása szerint ez a SEO munka elvégzése és az eredmények láthatósága között eltelt idővel magyarázható:

„Általában azt látom, hogy az emberek a webhelyük forgalmára összpontosítanak.

És ránéznek mondjuk az Analyticsre és azt mondják, hogy „Óh, olyan sok látogatom van és sok látogatóm van a keresőmotorokból. És ez a szám jelentősen lecsökkent.”

…És ami a ROI-t [megtérülés] vagy a forgalom minőségét illeti, úgy látom, hogy ez olyasmi, amire a legtöbb SEO szakember nem koncentrál első sorban, feltételezem azért, mert nagyon hosszú az átfutási ideje.

Tehát lekapcsolhatnád a webhelyedet most, de talán még így is lennének emberek, akik fizetnek valamiért egy ideig.”

 

Mueller hozzátette továbbá, hogy a webhely forgalma egy megtévesztő mutató lehet, ugyanis csak azt mutatja meg, hogy mi történt, de nem azt, hogy miért:

„De azt hiszem ez olyasmi, amiről néha úgy érzem, hogy megtévesztő lehet csak a forgalomra fókuszálni.

És ezt a saját webhelyeinknél is látom. Egy vagy két évvel ezelőtt rangsoroltunk a „Google” szóra Kanadában vagy valami ilyesmi, a Kereső dokumentációjával, természetesen.

Remélem, hogy a Google webhely rangsorol a Google szóra. De a Kereső dokumentációja is valahol az első oldalon rangsorolna a Google szóra.

És rengeteg forgalom érkezett erre az oldalra, de ez a forgalom lényegében irreleváns volt.

Aztán ha nézed a forgalmat és az összes ilyen irreleváns forgalom megszűnik, akkor úgy tűnhet, hogy sok forgalmat vesztettél el, de valójában az van, hogy ezek az emberek egyébként SEM voltak relevánsok a webhelyed számára.

Szóval majdhogynem egy teljesebb képet kell látnod az eltűnt forgalomról, de észben kell tartanod azt is, hogy, hát, ennek a nagy része hasztalan volt, és talán olyan lekérdezésekre kellene összpontosítanod amelyeket az emberek használnak, és ezek kattintásait és megjelenéseit nézni, vagy különálló, alacsonyabb szinten elhelyezkedő oldalakét a webhelyen, és ezeket követni jobban.”

 

A forgalom és a SEO

A SEO szakemberek gyakran reklámozzák magukat esettanulmányokkal, amelyekben a megszerzett forgalomra koncentrálnak. De ezek a tanulmányok meglehetősen üresek és akár megtévesztők is lehetnek, ha nem említik meg, hogy milyen hatással volt a bevételre ez az extra forgalom.

A linképítők szintén ezt a taktikát alkalmazzák, amikor büszkén mutogatják, hogy hány új hivatkozást szereztek egy webhely számára, és néha még a plusz forgalmat is megemlítik. Persze arról már nem esik szó, hogy miként befolyásolta mindez az értékesítéseket.

De miért? Talán azért, mert sok ilyen SEO szakembernek nincs elegendő tapasztalata a keresőoptimalizálás egyéb területeivel.

A forgalom a SEO hatásának egy jó mutatója lehet, de nem szabad, hogy a SEO célja legyen. A forgalomnak ugyanis számos különböző típusát különböztetjük meg. Egyes látogatók ügyfelekké konvertálnak. Mások csak érdeklődőkként távoznak a webhelyről, miután feliratkoznak a hírlevélre, de még nem vásárolnak semmit. Más látogatók továbbítják a márka hírét azoknak, akik valódi ügyfelek lehetnének.

Van azonban a forgalomnak egy olyan szelete, aminek semmi haszna nincs a márka számára.

Ha tehát webhelyeden a forgalom visszaesését tapasztalod, akkor először gondolkodj el rajta, hogy mennyire lehettek értékesek számodra ezek a látogatók, és lesz-e bármilyen egyéb mérhető, jelentős hatása ennek a változásnak.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések