Mi az a helyi SEO (és hogyan csináld hatékonyan)?
A helyi SEO sokban hasonlít a „hagyományos” keresőoptimalizáláshoz, csak éppen a helyi szemponttal kiegészítve. A helyi SEO első sorban olyan cégek számára ideális taktika, amelyek egy konkrét terület, vagy környék lakóit szeretnék megcélozni – egy debreceni étteremnek felesleges veszprémi ügyfelekre összpontosítania, nem igaz?
Szóval hogyan érheted el, hogy a közeledben keresők rátaláljanak cégedre, üzletedre? Ehhez régebben elég volt csak hagyományos a SEO-val foglalkozni, hiszen a helyi keresőoptimalizálás fogalma nem igazán létezett. Idővel aztán a Google egyre több olyan keresőfunkciót mutatott be, amelyek lehetővé és szükségessé tették a helyi célzást.
Ennek köszönhetően az általános és a helyi SEO, habár szoros kapcsolatban állnak egymáshoz, két külön fogalmat takarnak. Ha a helyi SEO-ról van szó, akkor a cél nem csak az, hogy megjelenj a sima keresőtalálatok között, hanem az is hogy bejuss az úgynevezett „helyi csomagba”, amelyet a Google a helyi keresésekre megjelenít.
Szóval mi kell a jó helyi keresőoptimalizáláshoz? A következőkben erről lesz szó!
Regisztráld cégedet a Google Cégem szolgáltatásra
Ha csak egyetlen tippet fogadsz meg erről a listáról, akkor ez legyen az. A Google Cégem a helyi SEO alapja a Google platformján. Az ingyenes szolgáltatásra regisztrálva céged megjelenhet majd a helyi keresések térképen megjelölt eredményei között.
Google Cégem fiókot bárki létrehozhat cége számára, még akkor is, ha cége nem rendelkezik fizikai hellyel (ilyen esetben azt adhatod meg, hogy céged mely területeken kínálja szolgáltatásait). Ezt megteheted egy teljesen új Google Fiókkal, habár a rendezettség kedvéért nem árt ugyan azt a fiókot használni, amelyről webhelyed Google Analytics és Search Console fiókjai is futnak.
A GC adatlap kitöltése során nagyon fontos, hogy céged alapadatai (név, cím, telefonszám) pontosak és naprakészek legyenek. 10-ből 4 cég azért nem képes versenyképes pozícióba jutni a helyi találatok között, mert nem megfelelően adja meg ezeket az alapadatokat a Google Cégem adatlapon, és más helyeken az interneten.
Ha többet szeretnél megtudni a Google Cégem fiók beállításáról és részletes optimalizálásáról, akkor itt és itt találsz remek útmutatókat ehhez.
Ügyelj rá, hogy mindenütt ugyan úgy jelenjenek meg alapadataid
Az előbb szó esett róla, hogy mennyire fontos is, hogy céged alapadatai (név, cím, telefonszám) minden helyen pontosan egyezzenek egymással. Ezt úgy kell érteni, hogy karakterről karakterre, minden szóköznek, vesszőnek, és pontnak ugyan ott kell lennie, valahányszor új helyre kerülnek fel céged adatai, mint ahogy azok Google Cégem adatlapodon szerepelnek.
Az első hely, ahol biztosítanod kell ezt céged webhelye. Helyezd el az alapadatokat strukturált jelöléssel a kezdőlapon, vagy minden oldal alján, illetve a „Kapcsolat” vagy „Elérhetőségek” oldalon. Ehhez használd a Schema jelölőnyelvet, vagy kérd meg a webhelyedért felelős programozót, hogy segítsen benne.
Minél több tekintélyes webhelyen (például cégkönyvtárak) szerepelnek céged adatai (pontosan), annál jobb. Érdemes szétnézni, hogy hol képviseltetik magukat ilyen formában versenytársaid is.
A seo-ban fontos, hogy milyen hivatkozások mutatnak webhelyedre – tekints az adatok elhelyezésére úgy, mintha linkeket építenél saját webhelyed számára, csak éppen Google Cégem adatlapod fellendítése céljából.
Szerezz őszinte véleményeket ügyfeleidtől
Az emberek nagy része jobban bízik ismeretlen személyek véleményeiben, mint a márkák marketingüzeneteiben. Ez tette lehetővé az influencer marketing létrejöttét, és ezért fontos, hogy cégedről pozitív véleményeket olvashassanak a felhasználók az interneten.
Ha Google Cégem adatlapod sok pozitív véleményt kap, az két dologban segít: egyrészt magasabb rangsorolást érhetsz el a helyi találatok között, másrészt a pozitív értékelések és vélemények sokkal bizalomgerjesztőbbek a felhasználók szemében – a Google egy 5 csillagos skálát használ erre.
Elégedett ügyfeleid márkád leghatékonyabb marketingpartnerei lehetnek, ha megosztják véleményeiket a nyilvánossággal. Fontos tehát, hogy őszinte, hiteles véleményeket szerezz, valódi ügyfeleidtől.
Az ügyfelek véleményeire érdemes válaszolni is, legalább is a rosszakra minden esetben. Ezzel azt bizonyíthatod a felhasználóknak, hogy adsz az emberek véleményére, igyekszel tanulni a hibáidból, és igyekszel a jövőben elkerülni azokat. Ha megoldást kínálsz (lehetőleg nyilvánosan) az elégedett ügyfeleknek, akkor még az is lehet, hogy megváltozik a véleményük, és egy jobb pontszámot adnak majd cégedre.
Ez vonatkozik a Facebookra és egyéb olyan platformokra is, amelyek lehetővé teszik a felhasználói értékeléseket. Habár ezek nem feltétlenül befolyásolják helyi rangsorolásodat a Google-ben, általánosságban jó, ha céged minden platformon előnyös fényben tűnik fel az érdeklődők előtt.
Ne feledkezz meg webhelyed optimalizálásáról sem
A megfelelő webhely-optimalizálás elengedhetetlen része a seo-nak, akár hagyományos, akár helyi célokkal végzed azt.
Ügyelj a megfelelő kulcsszóhasználatra, és ne feledkezz meg weboldalaid meta mezőiről, illetve a képek ALT szövegeiről SEM.
Rendszeresen nézz szét régebbi tartalmaid között és frissítsd, egészítsd ki őket, ha szükséged – ha elegendő új, friss tartalom kerül a cikkbe, hogy újra naprakész legyen akkor akár át is dátumozhatod azt. E mellett persze igyekezz folyamatosan új tartalmakat is feltölteni, hiszen ez a SEO egyik legfontosabb része.
A long tail (több, mint 3 szóból álló) kulcsszavak tökéletesek a helyi optimalizálásra. Az olyan kifejezésekkel, mint az „… a közelemben” vagy azokkal, amelyek céged jellegére utalnak (pl. „családi étterem Budán”) sokkal célzottabbá teheted tartalmaidat a helyi keresők számára.
Érdemes az „Elérhetőségek” vagy „Kapcsolat” oldaladon elhelyezni egy beágyazott Google Térképet, amin megjelenítheted céged pontos helyét, megkönnyítve ezzel az érdeklődők számára, hogy személyesen is felkeressék üzletedet, éttermedet, irodádat, stb.
A webhely-optimalizálás kapcsán nem feledkezhetünk meg a mobilos felhasználókról is. Elengedhetetlen, hogy webhelyed reszponzív legyen, tehát tökéletesen jelenjen meg minden eszközön, és a funkciók is használhatók legyenek ezeken. Ezen kívül ügyelj webhelyed sebességére is!
Kép forrása: Twitter / mark justinecorea