Mik azok a kiemelt részletek, és hogyan jelenhetsz meg közöttük?
A kiemelt részletek már évek óta jelen vannak a Google, és minden egyéb jelentős keresőmotor találatai között, azonban sokan még mindig nem fejtették meg a rejtélyüket. A kiemelt részletek elképesztő láthatóságot kölcsönözhetnek tartalmaidnak, de csak akkor, ha tudod, hogyan juss be közéjük – itt torpannak meg a legtöbben.
A következőkben lerántjuk a leplet a kiemelt részletek kilétéről, és megnézzük, hogy hogyan juthatsz be közéjük tartalmaiddal!
Mik azok a kiemelt részletek?
A kiemelt részletek rövid információrészletek egy webhelyről, amelyek a legmagasabb keresőpozícióban, az összes organikus találat felett jelenhetnek meg egy keresésre. A Google a következőképpen definiálja őket:
„Amikor a felhasználó feltesz egy kérdést a Google Keresésben, az egyik keresési eredmény megjelenhet a keresési eredményoldal tetején lévő speciális kiemelt részlet szakaszban. Ez a szakasz tartalmazza a weboldalról származó válasz kivonatolt összegzését, az oldalra mutató linket, az oldal címét és URL-jét.”
Kimagasló elhelyezkedésüknek köszönhetően a seo szakemberek a „nulladik pozícióként” emlegetik őket. Talán nem meglepő, hogy az esetek többségében ezek a találatok kapják a legtöbb kattintást és legnagyobb forgalmat az összes megjelenő opció közül.
A kiemelt részletek mobilon és a hangalapú keresésben
A kiemelt részletek mind az asztali, mind a mobilos keresésekre megjelenhetnek, de a mobilról keresőknek kifejezetten hasznosak lehetnek, hiszen tömör formátumban adnak választ a feltett kérdésre, ami nagy előny a mobilkészülékek kisméretű képernyőin.
A kiemel részletek megcélzása fontos akkor is, ha a hangalapú keresésekre szeretnél optimalizálni. Ez azért van, mert az emberek általában kérdéseket tesznek fel készülékeiknek, nem pedig sima kulcsszavakkal keresnek. Mivel a kiemelt részletek általában kérdésekre jelennek meg válaszként, a hangos segédek általában ezeket olvassák fel a felhasználóknak.
Jól hangzik, nem igaz? Mielőtt felfedeznénk, hogy hogyan is lehet „bejutni” közéjuk, fussuk át röviden, hogy milyen típusú kiemelt részletek léteznek!
A kiemelt részletek típusai
Bekezdés részletek
A bekezdés részletek a leggyakoribb kiemelt részletek, és általában egy rövid, tömör választ kínálnak a kereső felhasználók feltett kérdéseire. A bekezdés részletek mellett gyakran egy kép is megjelenhet, egy másik forrásból.
Ha ezekre a részletekre szeretnél optimalizálni, akkor tartalmadnak különféle kérdéseket kell megválaszolnia: „Hogyan…”, „Mi az a…”, „Miért…”, „Kicsoda…” és így tovább.
Számozott részletek
A Google akkor jeleníthet meg számozott részleteket, amikor a keresőbe beírt szavak arra utalnak, hogy a felhasználó egy folyamat lépéseire kíváncsi.
Ha ilyen a részletek formájában szeretnél megjelenni, akkor célszerű cikked elején egy-egy számozott lépésbe összefoglalni azt a folyamatot (felsorolással), amelyet cikkedben bővebben is kifejtesz majd.
Felsorolás részletek
A felsorolás részletek hasonlóan működnek, mint a számozottak, csak éppen számok nélkül. Ezek a részletek a felsoroló cikkek címsoraiból kerülnek összeállításra, egy gyors összegzést kínálva a felhasználóknak a cikk tartalmáról.
Táblázat részletek
A táblázat részletek olyan adatokat emelnek ki a tartalomból, amelyeket táblázatban lenne célszerű megjeleníteni (például különböző gyümölcsök kalóriatartalmát).
Ehhez nem muszáj, hogy minden adat egy táblázatban szerepeljen a tartalomban, de fontos, hogy strukturált adatjelölést használj, hogy a Google felismerje a különböző adatokat és azok értékét, hogy aztán összegezve megjeleníthesse őket a táblázat részletben.
YouTube részletek
A Google a YouTube videók közül is képes részleteket kiemelni. Ilyenkor a kiemelt videó idősávján még meg is jelöli a keresőmotor, hogy a videó melyik szakasza adhat választ a beírt kérdésre (valószínűleg a videó feliratai alapján, amelyet a Google képes értelmezni).
A Google ezen kívül egy videó leírását is kiemelheti bekezdés részlet formájában, mellékelve mellé a videó hivatkozását is.
Hogyan lehet optimalizálni a kiemelt részletekre?
Mint azt a fenti leírásokból bizonyára kikövetkeztetted, a kiemelt részletek célja választ adni a felhasználó kérdéseire (miért, hogyan, kicsoda, stb.) A cél tehát úgy formázni tartalmaidat, hogy rövid, tömör választ biztosíts ezekre a kérdésekre, hogy a Google-nak legyen mit kiemelnie tartalmaidból.
1. Tudd, hogy milyen kérdéseket tesz fel közönséged
Hogy megtaláld azokat a kérdéseket, amiket közönséged gyakran feltesz, először is gondolkodj el a legésszerűbbeken, amik eszedbe jutnak. Persze ennél konkrétabb adatokra is támaszkodhatsz, például a Google Kulcsszótervező, a Google Trends, vagy egy egyszerű Google keresés eredményei segítségével (ha nem szeretnél fizetett megoldásokat használni. Nem árt továbbá szétnézni a Gyakori kérdéseken SEM.
A következő lépés „feltenni” ezeket a kérdéseket a Google-nak (értsd: rájuk kell keresni), és megnézni, hogy melyekre jelennek meg kiemelt részletek. Ha találsz ilyeneket, akkor további kérdésötleteket meríthetsz a kiemelt részlet alatt megjelenő kapcsolódó kérdések listájából is.
2. Kínálj jobb válaszokat a gyakran feltett kérdésekre, mint versenytársaid!
Habár a Google elméletileg kísérletezik azzal, hogy több kiemelt részletet is megjelenítsen egyszerre egy lekérdezésre (bizonyos kérdések túl összetettek ahhoz, hogy egy válasz elegendő legyen rájuk), a legtöbb keresésre egyetlen egy kiemelt részlet jelenik meg, amit csak úgy szerezhetsz meg, ha te kínálod a legjobb választ az adott kérdésre/keresésre.
A „legjobb” válasz kissé csalóka, ugyanis első sorban nem a válasz minősége számít, hanem hogy hogyan fogalmazod, formázod, és építed fel azt (félreértés ne essék, a válasz kiváló minőségű is kell legyen).
Szóval mi „kell” a Google-nak?
– Mély, részletes tartalom az adott témáról
– Kérdések, amelyek az adott témához kapcsolódnak
– Ezeket a kérdéseket a tartalom címsoraiban kell feltenni…
– …és rövid, tömör, lényegre törő bekezdésekkel kell megválaszolni őket
Könnyen lehet, hogy versenytársaid már most bezsebelték a nulladik pozíciót bizonyos kérdésekre – ilyen esetben nézd meg, hogy ők hogyan válaszolták meg az adott kérdést, és próbáld megtalálni azokat a hiányosságokat, amiket kihasználhatnál, hogy megszerezd tőlük a pozíciót.
3. Optimalizáld tartalmaidat
A részletes, releváns kérdéseket megválaszoló tartalmak kiváló kiindulópontok, de önmagukban nem elegendők ahhoz, hogy bejussanak a kiemelt részletek közé. A Google gyakran (de nem mindig) az egyébként is magasra rangsoroló tartalmakból merít, ezért fontos, hogy tartalmaid megfeleljenek az alapvető seo elvárásoknak is.
Ügyelj az URL megfelelő formázására, az beszédes oldalcímek megadására, a meta mezők kitöltésére, a címsorok használatára, a webhely sebességére, és így tovább. Legyen a helyén minden, amit ellenőriznél egy „hagyományos” SEO karbantartás során. Ha ezek megvannak, akkor jöhet az optimalizálás a kiemelt részletekre:
– Válaszolj meg több, a témához kapcsolódó kérdést (mintha csak egy GY.I.K. oldalt prezentálnál cikk formájában).
– A kérdéseket (amiket kutatásod során összegyűjtöttél) tedd fel alcímsorokként formázva.
– Válaszaid legyenek rövidek (40-50 szó), és foglald őket legfeljebb 1-2 tömör bekezdésbe.
– Használj táblázatokat, felsorolásokat, számozott listákat (persze csak ha ezek indokoltak), hogy bejuthass az ilyen jellegű kiemelt részletek közé is.
Érdemes továbbá olyan útmutatókat készíteni, amelyekben a lépések számozva, alcímsorokként (h2) vannak megformázva, mert a Google gyakran emel ki alcímsorokat számozott részleteiben.