Mi az a keresőoptimalizálás (SEO), és miről is szól valójában?

Mi az a keresőoptimalizálás (SEO), és miről is szól valójában?

A digitális marketing kapcsán sokszor olvastad, vagy hallottad a keresőoptimalizálásról, vagyis a SEO-ról, hogy így fontos, meg úgy nélkülözhetetlen, és így tovább, de még ha tudod is, hogy mit jelent a kifejezés, akkor sem biztos, hogy teljesen tisztában vagy a SEO valódi lényegével.

Mi az a keresőoptimalizálás (SEO), és miről is szól valójában?

Mi az a keresőoptimalizálás?

A seo („search engine optimization”, vagyis keresőoptimalizálás) valójában nem egy módszer, hanem számos módszer összessége – egy folyamat, aminek megvan a saját tudománya. A seo rövidítést szokás azokra is használni, akik keresőoptimalizálással folgalkoznak (“search engine optimizer”).

 

A keresőoptimalizálás célja, hogy webhelyed, illetve annak tartalmai minél láthatóbbá váljanak a keresőmotorok (Google, Bing, stb.) találatai között. „Láthatóság” alatt azt értjük, hogy a webhely, vagy egy weboldal milyen magas pozícióban jelenik meg a találati oldalakon.

 

Ez azért fontos, mert az emberek az évek során hozzászoktak, hogy általában az első 1-2 találat között megtalálják azt, amire rákerestek, így a legtöbben nem is foglalkoznak a többi találattal. Ha valaki nem talál valamit az első néhány pozícióban, akkor inkább átírja a keresését, minthogy lejjebb görgessen, vagy átkattintson a többi találati oldalra.

 

Az előkelő pozíciónak más előnye is van – minél többször pillantják meg a kereső felhasználók márkád nevét (vagy webhelyedet) az első találatok között, annál megbízhatóbbnak, hitelesebbnek találják majd azt, és fordulnak hozzá segítségért, ha problémájuk van (vagy éppen vásárolni szeretnének valamit). Röviden: a jó keresőoptimalizálás szakértői, vagy „gondolatvezetői” pozícióba emelhet téged, vagy márkádat az emberek szemében.

 

A keresőoptimalizálás legfontosabb részei

A keresőoptimalizálás – mint már említettük – egy összetett folyamat, amely során többféle módszert és eszközt is igénybe szokás venni. Hogy melyeket, az természetesen sok mindentől függ, de íme néhány alapvető elem, ami minden SEO stratégia szerves részét képezi.

 

Kulcsszavak

A kulcsszavak azok a szavak (vagy kifejezések), amelyek segítenek a felhasználóknak rátalálni azokra a tartalmakra, amikre kíváncsiak. Leegyszerűsítve: a kulcsszavak jelentik a legfőbb kapcsolatot a kereső felhasználók és a tartalmak között.

 

A keresőmotorok (és a SEO) hajnalán a kulcsszavak fontos szerepet játszottak a rangsorolásban – a különböző motorok általában ezek jelenléte (és mennyisége) alapján döntötték el, hogy mely tartalmak kerülnek a vezető pozíciókba. Persze ezt a digitális marketingesek előszeretettel használták ki, hogy az első helyre kerüljenek, ezért a keresőmotoroknak lépniük kellett.

 

Az évek során a kulcsszavak jelentősége drasztikusan csökkent, de nem váltak jelentéktelenné – a mai napig fontos, hogy tartalmaid megfelelő kulcsszavakat tartalmazzanak, csak ezek kiválasztása sokkal alaposabb kutatást igényel, és minden egyes használatuk indokolt, természetes kell legyen a tartalomban.

 

Tartalom

A tartalom a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb eleme, ugyanis a tartalom tesz lehetővé, hogy legyen, amivel elérheted a közönségedet, és amivel cselekedetre (például vásárlásra) ösztönözheted őket.

 

Ha például egy autószervizt szeretnél láthatóbbá tenni az interneten, akkor indíthatsz egy blogot, amelyben rendszeresen tippeket oszthatsz meg egy autó motorjának karbantartásáról, a problémák megelőzéséről, stb.

 

Ha ezeket a tartalmakat megfelelően optimalizálod, akkor az embereknek, a te szervized jelenik majd meg a találatok között, és ezzel kezdetét veszi a márka-ügyfél kapcsolat.

 

Ehhez nélkülözhetetlen, hogy tartalmaid értékesek legyenek, és sok hasznos információt kínáljanak az olvasóknak (értsd: lehetséges jövendőbeli ügyfeleidnek). Ezzel alapozhatod meg a már emlegetett „gondolatvezetői”, vagy szakértői státuszt. A cél az, hogy amikor egy felhasználó eljut addig a pontig, hogy profi szervizre van szüksége, akkor a te márkád neve legyen az első, ami beugrik neki.

 

A tartalomnak több formája van, íme néhány gyakori példa a teljesség igénye nélkül:

  • Webhelytartalmak
  • Blogtartalmak
  • Videók és képek
  • Infografikák
  • Közösségi médiás bejegyzések
  • E-könyvek
  • Esettnaulmányok

 

Off-site SEO

Azokra a SEO tevékenységekre mondjuk, hogy „off-site” (magyarul webhelyen kívüli), amelyek nem a webhelyen történnek (a webhelyen végzett SEO-t nevezzük „on-site” keresőoptimalizálásnak).

 

Az elsődleges off-site technika a linképítés, amelyek célja minél jobb minőségű visszahivatkozásokat elhelyezni más, tekintélyes webhelyeken. Minél több tekintélyes, elismert webhely hivatkozik saját webhelyedre, annál tekintélyesebbnek tűnik majd az a Google és más keresőmotorok szemében, és annál magasabb rangsorolást is kap tőlük.

 

A linképítés egy komolyabb téma, és számos technika tartozik hozzá, úgymint a vendégblogolás, az infografika-készítés, és általánosságban a kiváló minőségű tartalmak publikálása.

 

Helyi SEO

Ahogy egyre több ember használja okostelefonját út közben, hogy közeli üzleteket, szolgáltatásokat keressen pillanatok alatt, úgy egyre fontosabbá válik a helyi keresőoptimalizálás is. A helyi SEO lehetővé teszi, hogy bekerülhess a különleges helyi találatok közé, és ezzel kiemelt pozícióban jelenj meg az érdeklődő felhasználók szemei előtt.

 

A helyi SEO szintén egy nagyobb témakör, amibe beletartoznak például a helyi célzású kulcsszavak, és egy Google Cégem adatlap megfelelő kitöltése, illetve karbantartása is.

 

Keresőmarketing

A keresőmarketing (search engine marketing, vagyis „SEM”) a keresőoptimalizálás fizetett része. Az eddig felsorolt taktikák mind kivitelezhetőek ingyen is, azonban ha javítani szeretnéd márkád esélyeit a keresőversenyben, akkor lehetőséged van némi pénz feláldozásával kiemelt pozíciókat is megcéloznod az ingyenes (organikus) találatok felett. A legnépszerűbb platform erre a Google Ads.

 

A fizetett hirdetések nem tartoznak a „hagyományos” SEO eszközök közé, de mindenképpen van némi közük a keresőoptimalizáláshoz, hiszen szintén az a céljuk, hogy tartalmaid láthatóbbá váljanak a találatok között.

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések