Miért csökkent a SEO forgalmam?
A havi organikus SEO forgalom csökkenése meglehetősen ijesztő és bosszantó lehet az ügyfelek számára, akik persze rögtön a marketingszakértőjükhöz (hozzád) fordulnak majd magyarázatért.
Szóval mire kell odafigyelned ilyenkor, ha szeretnéd kideríteni a visszaesés okát?
Először is nézd meg, hogy mi esett vissza
Mindenekelőtt ki kell derítened, hogy pontosan mi mutat visszaesést. Egy konkrét oldal? Egy bizonyos lekérdezés? Esetleg valami más?
Ehhez a Google Search Console-t vagy a Bing Webmaster Tools-t használd (attól függően, hogy melyik platformon lépett fel a probléma).
Első lépésként vedd elő a havi jelentést és nézd meg, hogy hol tapasztalhatók a legnagyobb változások az előző hónaphoz képest.
Itt némi manuális elemzésre lesz szükség, hiszen minden webhely más, de remélhetőleg elég jól ismered már a rád bízott webhelyet, hogy rátalálj a gyanúsabb változásokra. Meglehet például, hogy a termékek adatlapjai vagy a blogbejegyzések látogatottsága csökkent.
Jelentésedben aztán emeld is ki ezeket az érintett oldalakat – egy „X%-os változás” önmagában nem segít az ügyfeleknek azonosítani a problémát és elvégezni a szükséges változtatásokat.
Kezdd a legegyszerűbb dolgokkal
Először is ellenőrizd a legkézenfekvőbb lehetőségeket.
Ha egy konkrét oldal vagy sablon esett vissza, akkor nézd meg, hogy nem-e blokkolta valaki a robots.txt fájlban, 200-as válaszkódot ad-e vissza, nincs-e benne noindex vagy oda nem illő kanonikus címke stb.
Ezek a problémák meglepően gyakran ütik fel a fejüket nagyobb, céges webhelyeken, és senki SEM tudja, hogy hogyan alakulnak ki. Tehát érdemes ellenőrizni őket.
Ezt követően vizsgáld meg, hogy a keresőmotorok megfelelően meg tudják-e jeleníteni az adott oldalt vagy sablont, és nem-e blokkol valamit a nemrégiben megváltoztatott forráskód. Ez is gyakori gond, és nehéz nyakon csípni.
A Google és a Bing ehhez is kínálnak eszközöket a webmester-platformjaikon. Nem elég az oldalak forráskódját megnézni a böngészőben – a modern JavaScriptnek köszönhetően konkrétan azt a verziót kell ellenőrizned, amit a keresőmotorok is látnak.
Mi a teendő, ha a probléma nem technikai jellegű?
Itt válik összetettebbé a történet. Ha biztos vagy benne, hogy a keresőmotorok hozzáférnek az oldalakhoz és látják is azok tartalmát, akkor további kérdéseket kell feltenned magadnak:
Egy márkás kereséshez kapcsolódik a visszaesés?
Ha igen, akkor más marketingtörekvéseidet kell megvizsgálnod. Például, ha visszaesés márkanévvel kapcsolatos, akkor mi történt az azonos kifejezéseket megcélzó fizetett hirdetésekkel? Esetleg több kattintást kaptak a szokásosnál?
Ha igen, akkor kannibalizáció állhat a háttérben. Rangsorolsz még erre a kifejezésre, vagy az is visszaesett? Mi a helyzet a fizetett márkaneves hirdetésekkel? Azokra is kevesebb a kattintás?
Talán a kereslettel van a baj. Talán egyszerűen kevesebben keresnek ezekre a szavakra.
Ellenőrizd, hogy változtak-e az egyéb (online és offline) hirdetési csatornákra fordított összegek, hiszen ezek is mind befolyásolhatják, hogy hányan keresnek rá a márkás kifejezésekre az interneten.
Egy kiemelt kivonat lenne?
A lekérdezés egy olyan kérdés, amit a Google közvetlenül is meg tud válaszolni, akkor könnyen lehet, hogy ezért csökkent az organikus seo forgalmad. Térj vissza a Search Console-ra, és ellenőrizd a rangsorolásaidat, illetve a megjelenéseidet.
Ha a megjelenések száma változatlan, de a forgalom mégis csökkent, akkor történt valami a találati oldalon.
Ha még mindig rangsorolsz a keresésre, de kevesebb kattintást kapsz, akkor meglehet, hogy a felhasználók kattintás nélkül is megtalálják, amit kerestek. Ha valaki csak egy egyszerű dátumra kíváncsi, akkor nem fog csak ezért egy találatra kattintani, ha a Google rögtön felkínálja neki a választ.
Ezekkel a keresésekkel nem igen tudsz mit kezdeni. A keresőmotorok első sorban egy kérdésre igyekeznek választ adni – nem forgalmat küldeni egy webhelyre.
Megpróbálhatsz esetleg te is egy rövid, lényegre törő választ kínálni az adott kérdésre tartalmadban, de semmi SEM garantálja, hogy a Google a te tartalmadból emeli majd ki a kivonatot.
Egyik sem… szóval mi történt?
Itt válik igazán komplikálttá a történet.
Először is végezz egy privát/inkognitó keresést a problémás kulcsszóval, majd nézd meg, hogy milyen tartalmak rangsorolnak a top pozíciókban.
Meglehet például, hogy a keresőmotor egy algoritmusfrissítésnek köszönhetően már más jellegű tartalmakat tekint jó találatoknak az adott keresésre – például márkás webhelyek helyett véleményező cikkeket – és így a továbbiakban nem fogsz tudni a top találatok között rangsorolni.
A „legjobb okostelefonok” keresésre például nem márkás webhelyek jelennek meg az első tíz találat között, hanem többnyire felsorolások és más összehasonlító tartalmak. Ezzel szemben az „Apple telefon” kifejezésre rögtön az Apple magyar webhelye kerül az első pozícióba.
Ha tartalmad nem passzol ahhoz a keresőszándékhoz, amit a keresőmotor az adott lekérdezéshez megállapított, akkor ez a tartalom a továbbiakban képtelen lesz jól rangsorolni az adott kifejezésre. A legjobb megoldás új tartalmakat készíteni, amik jobban passzolnak a felhasználók szándékához – érdemes lesz példát venni a top találatokról.
Ez az, ami nehezen emészthető sok seo szakember számára. A kérdés ma már nem az, hogy „hogyan rangsorolhatok jól erre a kifejezésre?”, hanem „mit akarhatnak azok a felhasználók, akik erre a kifejezésre keresnek rá?”
Gyakori kérdések
Hol ellenőrizhető a SEO forgalom?
Organikus forgalmadat az adott keresőmotor webemstereknek készült felületén ellenőrizheted. Ez lehet például a Google Search Console vagy a Bing Webmaster Tools is.
Miért csökkenhet a SEO forgalom?
Egy technikai probléma, egy új kiemelt kivonat, vagy egy algoritmusfrissítés mind megváltoztathatja a keresőtalálati oldalak elrendezését, és ez által, hogy melyik webhely mekkora figyelmet kap a felhasználóktól.