Így javítsd SEO-dat a tartalmak összevonásával
A Google minőségi elvárásairól egyre többet hallhattunk az elmúlt évek során. Egy adott domain vagy oldal értékét számos tényező befolyásolja. A Google minőségellenőrök számára készült útmutatójában azonban feltűnik a „hasznos cél” fogalma is, amit meglepően ritkán emlegetünk.
Egyre többször fordul elő, hogy amikor egy webhely seo teljesítménye csökken (azaz alacsonyabb rangsorolásokat ér el a megszokottnál), akkor ennek két oka lehet:
- Megváltoztak a keresőtalálati oldalak (és így mást kínálnak a felhasználóknak)
- A webhely túl sok oldal között osztott szét egy témát, hogy több URL-el is rangsorolhasson néhány egymáshoz szorosan kapcsolódó kulcsszóra
Ezen oldalak összevonásával (azaz konszolidációjával) egyetlen URL-re összpontosíthatod az oldalak értékét, amit aztán a Google is szívesebben jelenít majd meg az első találatok között ezekre a kulcsszókra.
A Google korábban emlegette már a tartalmak összevonását, de inkább egész domainek vagy aldomainek konszolidációja kapcsán, amelyek túl nagy mértékben fedik egymást vagy azonos kulcsszókat próbálnak megcélozni.
Ugyan ezt a logikát azonban egy adott webhely különálló oldalaira is alkalmazhatod, hogy megerősítsd őket a találati oldalakon.
Mit takar a tartalmak összevonása?
A tartalmak összevonása, azaz konszolidációja különböző tartalmak, úgymint blogbejegyzések, cikkek és landing oldalak egyetlen dokumentumba való összevonását jelenti. Ez a dokumentum erős értékajánlattal (és fő tartalommal), illetve releváns, kiegészítő elemekkel rendelkezik majd.
Az összevonás során továbbá eltávolításra kerülnek az elavult és helytelen tartalmak is.
Mindezt átfogó tartalomstratégiáddal párhuzamban kell végezned, tehát az összevont tartalom célja lehet például a tölcsér magasabb szakaszainak megcélzása, vagy olyan konkrét felhasználással kapcsolatos kérdések megválaszolása, amelyek már a határozottabb szándékú keresőkre jellemzők.
A tartalmak összevonása során próbálj eltekinteni az oldalak típustától. Nem baj például, ha blogbejegyzéseid tartalmait kereskedelmi célú oldalakra helyezed át, ha ettől azok az oldalak értékesebbekké válnak, és gyakrabban jelennek meg a releváns keresések találatai között.
Mi számít „jó minőségnek”?
A Google korábban említett útmutatójának 3.1 szekciójában találjuk azokat a szempontokat, amelyeket egy minőségellenőrnek figyelembe kell vennie egy oldal minőségének meghatározásakor.
A felsorolás legelső pontja szorosan kapcsolódik az oldal hasznos céljához – ez a pont ugyanis szó szerint az „oldal célja”.
Minden oldalnak más célja van (pl. eladni egy terméket vagy biztosítani valamilyen információt stb.) Az oldal minőségi pontszáma aztán ezen oldaltípus szerint kerül kiosztásra.
Ahogy a Google az elmúlt évek során egyre több funkciót adott hozzá a keresőtalálati oldalakhoz, amelyek közül néhány látszólag több keresőszándékot is próbál lefedni, a „hasznos cél” egy összetettebb fogalommá vált.
Manapság, amikor egy oldal releváns, hasznos céljáról beszélünk, általában a következőket emlegetjük:
- Erős E-E-A-T besorolás
- Jó minőségű, kielégítő mennyiségű fő tartalom (ami az oldal központi hasznos célját határozza meg)
- Kellő mennyiségű releváns, támogató tartalom
Fontos azonban észben tartani, hogy ha egy oldalnak határozottan hasznos célja van (pl. egy termék népszerűsítése), de más szempontokból nem felel meg az elvárásoknak, akkor nem fog tudni jól rangsorolni. Mivel a Google külön URL-eket rangsorol, az egy téma több oldalra való szétszórása felhígítja ezen oldalak értékét a keresőmotor szemében.
A Google a következőképpen fogalmaz erről:
Gyakran fordul elő emiatt, hogy a Google egy kiegészítő tartalomnak szánt blogbejegyzést rangsorol majd egy kereskedelmi célú oldal helyett egy kereskedelmi kifejezésre (habár nem feltétlenül olyan poztíciókban, amelyek sok forgalmat hoznának), mert a blogbejegyzés egyszerűen jobb értéket kínál, mint egy kereskedelmi oldal, amelynek az értéke több hasonló oldal között oszlik meg egy könyvtáron belül.
A tartalomösszevonás folyamata
A tartalmak összevonásához többféle forrásból is meríthetsz adatokat magadnak, úgymint:
- Google Search Console
- Különféle egyéb analitikai eszközök
- Rangsorolást követő eszközök
A legfontosabb URL-ek azonosítása
Első lépésként nyisd meg a Google Search Console-t, azon belül pedig az Indexelés > Oldalak jelentést. Itt azokra a szürkével jelölt oldalakra kell odafigyelned, amelyeknél a következőket látod:
- Feltérképezve – jelenleg nincs indexelve
- Alternatív oldal megfelelő kanonikus címkével
- Párhuzamos oldal felhasználó által választott gyűjtőoldal nélkül
- Párhuzamos oldal; a Google a felhasználó által megjelölt gyűjtőoldaltól eltérőt választott
- Lágy 404-es hiba
Ezek minőségi problémákra utalhatnak – a Google tud ezekről az oldalakról, de valamiért (talán mert nem érik el a kívánt minőséget) nem indexeli őket.
Oldalak csoportosítása
Mint fentebb elhangzott, érdemes lehet egy jó blogbejegyzés tartalmait egy kereskedelmi URL-re áthelyezni. A nagyobb, kiépült webhelyeken előfordulhat, hogy több blogbejegyzés is verseng hasonló kifejezésekért.
Ez jó lehetőséget kínál az oldalak átrendezésére. Például lehet egy bejegyzésed, ami néhány magasabb tölcsérszakaszokat megcélzó kifejezést tartalmaz, és egy támogató cikk, ami konkrétabb témákkal foglalkozik.
Érdemes lehet átalakítani a fő cikket úgy, hogy ne versenyezzen a támogató tartalommal, aminek jobb értékajánlata van és jobban megfelel a kapcsolódó lekérdezések szándékának.
Gyakori kérdések
Mit jelent a tartalmak szándéka?
A Google minden keresés mögött igyekszik megállapítani a felhasználó szándékát, azaz, hogy mit próbál elérni a felhasználó egy lekérdezéssel. Azok a tartalmak rangsorolhatnak jól ezekre a keresésekre, amelyek ezt a szándékot célozzák meg.