Még a legnagyobb cégek sem menekülnek a Google elől

Nagy cégek SEO bukásai, amikből sokat tanulhatunk

A SEO szakemberek évekig kutatják azokat a dolgokat, amikkel a Google kedvében járhatnak, de sokan messze nem fordítanak elég időt arra, hogy belegondoljanak, vajon mivel húzhatják ki a gyufát a keresőóriásnál.

Még a legnagyobb cégek sem menekülnek a Google elől

Előfordulhat, hogy te is verejtékezve tapasztaltad egy szép, közönségesnek tűnő reggelen, hogy rangsorolásaid egy éjszaka alatt több pozíciót is csúsztak. Habár ennek számos teljesen természetes oka lehet (például frissült az algoritmus, vagy valaki jobban optimalizált, több linket kapott, mint te), előfordulhat, hogy a Google olyasmiket talált webhelyeden, amikért „lefokozás” jár.

 

Hogy miért szab ki büntetéseket a Google, arról itt bővebben is olvashatsz, most azonban néhány igen tanulságos példát szeretnénk felsorolni az elmúlt évekből, amelyek azt bizonyítják, hogy még a nagyobb márkák is gyakran bebukhatják a keresőoptimalizálást, és magukra haragíthatják a keresőóriást.

 

1. Mozilla

A Mozilla nevet bizonyára nem kell bemutatni – ők állnak többek között a világ egyik legnépszerűbb böngészője, a Firefox, mögött is. Az ember evidensnek tartaná, hogy egy olyan cég, ami már hosszú évek óta fejleszt webböngészőt tisztában van az internet szabályaival, azonban ez – mint kiderült – nem feltétlenül így van.

 

2013-ban a Mozilla büntetést kapott a Google-tól, ugyanis a keresőóriás állítólag felhasználói spamet talált a cég webhelyén. A Mozilla ezzel egy kézi műveletet (büntetést) nyert magának, amit az oldal eltávolításával rövidesen fel is oldhatott. Óvatosan tehát a felhasználói tartalmakkal – amilyen hasznosak a közösségi médián, annyira veszélyesek lehetnek a keresőoptimalizálásban.

 

2. BBC

Mégis mivel haragíthatja magára a Google-t a világ egyik legnagyobb műsorszolgáltatója? Nos, úgy tűnik, hogy a keresőóriás egy olyan oldalt talált a BBC webhelyén, ami szerintük tele volt „természetellenes” hivatkozásokkal.

 

Hogy a problémát hogy sikerült később megoldani, az sosem került nyilvánosságra, ahogy az sem, hogy milyen hatással volt ez a BBC-re, azonban az kétségtelen, hogy a Google nem kedveli a természetellenes hivatkozásokat. De mik ezek? Nos a Google súgója szerint:

„[…] sérthetik irányelveinket az olyan linkek, melyeket nem szerkesztői megfontolásból helyeztek el, avagy nem a webhelytulajdonos elismerését képviselik (más szavakkal természetellenes linkek).”

 

3. Overstock

Nem minden seo bukást írhatunk a Google számlájára – néha a versenytársak a hunyók, pontosabban ők hívják fel a Google figyelmét arra, hogy egy riválisuk nem a szabályok szerint játszik.

 

Ez történt az Overstockkal is 2021-ben, miután a vállalat arra kért meg iskolákat, hogy linkeljenek a webhelyére, amiért cserébe a cég kedvezményeket ajánlott fel különös a „részleges csereprogramjában” résztvevő intézményeknek. Mindebből elég csak annyit leszűrni, hogy az Overstock hivatkozásokat „vásárolt” az iskoláktól, és szép rangsorolási löketet kapott tőlük.

 

Amikor ezt a Google-nak jelentették, a keresőóriás egy óriási csapást mért az Overstock webhelyére, ami a következő két hónapban egyszerűen nem jelenhetett meg az első találati oldalon. A cég állítása szerint ez a bevételük 5%-ába került.

 

4. The Washington Post

Minden idők egyik legtiszteltebb folyóirata, a The Washington Post is megérezte a Google hatalmát, miután 2007-ben kiderült, hogy aukciók keretében árult hivatkozásokat saját rangsorolása fellendítése céljából. A helyzet iróniája, hogy a TWP nem egyszer írt már a black hat seo-ról (vagyis az illegális keresőoptimalizálási technikákról), holott ők maguk SEM határolódtak el ezektől. Nem meglepő módon 2007 óta ez is tilos.

 

5. Interflora

Az interflora szinte teljesen eltűnt a Google találatok közül, miután reklámcélú tartalmakat alkalmaztak a nofollow címke használata nélkül. Az Interflorának így sikerült jobb pozíciót elérnie, persze csak amíg a Google meg nem nyomta a piros gombot. A cég később eltávolította ezeket a tartalmakat, és 11 nap után újra megjelenhetett a Google találatok között.

 

6. BMW

A BMW volt az első igazán nagy cég, aminek sikerült felhúznia a Google-t, amikor 2006-ban cloakingon kapták. A cloaking az, amikor a webhelyedből egy másik verziót mutatsz a felhasználóknak, és egy másikat a keresőmotoroknak. Ez igen súlyos bűn a Google szemében, amit az is bizonyít, hogy a BMW 3 napig teljesen eltűnt a Google-ról.

 

A cloaking még akkor is büntetett, ha nem szándékosan csinálod – figyelj oda!

 

7. SearchKing

Ez az eset annyira abszurd, hogy egyszerűen nem lehet nem beszélni róla. 2002-ben a SearchKing szembe került a Google-lal, miután kiderült, hogy támogatta a PR Ad Networköt, amin az emberek hivatkozásokat vehettek maguknak (vagy adhattak el rajta), hogy javítsanak a rangsorolásukon.

 

A Google ezt már akkoriban SEM nézte jó szemmel, és erősen lehúzta a SearchKing PageRankjét, mire a vállalat beperelte a Google-t… és veszített. Ha mindez nem lett volna elég, 4, azaz négy évükbe telt, mire visszanyerték PageRank pontszámukat a Google-on.

 

8. WordPress

Igen, még a webhelyek millióit üzemeltető WordPress is megkapta a magáét a Google-tól. 2005-ben a CMS szolgáltató összeállt a Hot Nacho nevű vállalattal, és lehetővé tette, hogy az több mint 160 ezer cikket publikálhasson a WP domainjén. A cikkek többségében irreleváns hivatkozások is helyet kaptak. A WordPress napokig nem rangsorolt a saját nevére sem, PageRankje pedig nullára csökkent.

 

9. NewsDay

A NewsDay hasonló okokból került forró vízbe a Google konyhájában, mint az Interfolra: a cég néhány hivatkozásukat nem állították nofollow-ra, és ezek közül egy pár olyan webhelyekre mutatott, amelyeknek semmi közük nem volt ahhoz a témakörhöz, amikkel a NewsDay foglalkozik. Ez is azt mutatja, hogy a hivatkozott tartalmak relevanciája nagyon is számít a Google számára. A büntetés egy PageRank lefokozás volt, amivel a webhely jóval a konkurencia alá csúszott.

 

10. Forbes

A világ egyik legtekintélyesebb magazinja sem szent: a Google nem egyszer kapta rajta őket, hogy hivatkozásokat adtak el webhelyükön. 2011-ben például a Google egy értesítő emailt küldött nekik, amiben arra kérték a Forbes-t, hogy távolítsák el a természetellenek hivatkozásokat webhelyükről.

 

Először nem tudták, hogy mire véljék az egészet, és még a Google Webmaster fórumon is rákérdeztek, hogy segítene-e nekik valaki azonosítani a kérdéses hivatkozásokat. A Google így is tett, a Forbes pedig meg is tette a szükséges lépéseket, és törölte a problémás linkeket.

 

11. GourmetGiftBaskets

Ez a példa szintén a természetellenes hivatkozásokról szól, de ez az eset annyira megrázó, hogy nem hagyhattuk ki. Történt 2008-ban, hogy a GourmetGiftBaskets épp az ünnepekre készült, amikor a Google kizárta őket az indexéből a webhelyükre mutató természetellenes hivatkozások miatt. A felhasználók egyszerűen nem voltak képesek rátalálni a keresőmotoroban a cég webhelyére, ami négymillió dollárnyi (inflációval számolva ma 4,7 millió dollárnyi, vagyis 1,3 milliárd forintnyi) kiesést jelentett számukra.

 

12. Google Japan

Igen. Tényleg. A Google hajlamos a saját szabályait is megszegni, amikért persze annak rendje, s módja szerint meg is bünteti magát. A Google japán kirendeltsége bloggerektől vásárolt hivatkozásokat, hogy jobb rangsorolást érjen el a Yahoo! keresőtalálatok között, amivel magára haragította… saját magát (bizonyos értelemben).

 

13. Google Chrome

A Google kígyója nem csak japánban harapdálta a saját farkát. 2012-ben a Google a saját böngészőjét, a Chrome-ot igyekezett népszerűsíteni, amihez véletlenül hivatkozásokat vásárolt. Lebuktak, bocsánatot kértek, és két hónapig nem rangsoroltak jól a „google chrome” keresésre. Oké.

 

14. Google AdWords

Ha mindez nem lett volna elég abszurd, íme a slusszpoén. 2010-ben a Google AdWordsöt (ami ma már Google Ads néven fut) cloakingon kapták, így a vállalatnak ismét meg kellett büntetnie saját magát. Az AdWords így kapott gyengébb rangsorolásokat az olyan keresésekre, mint „adwords help” (azaz adwords segítség).

 

Ha a Google nem ússza meg a linkvásárlást, vagy a cloakingot, akkor biztos lehetsz benne, hogy te sem fogod!

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések