A webhely túloptimalizálásának veszélyei
Mindenki azt szeretné, hogy webhelye minél magasabban rangsoroljon. Azonban még az ehhez nélkülözhetetlen SEO-t is túlzásba viheted, ha nem vagy elég óvatos. Bizony, a túloptimalizálás egy valós veszélyforrás lehet, ezért fontos, hogy időben felismerd webhelyeden, és orvosolhasd a problémát!
Mi az a túloptimalizálás?
Egy webhely általában akkor tekinthető túloptimalizáltnak, ha a rangsorolás céljából bevetett technikák ártanak a webhely minőségének. Ilyen esetben a webhely látogatói általában rosszabb élményben részesülnek.
A kulcsszóhalmozás (a kulcsszók indokolatlan gyakoriságú használata) például nehezen olvashatóvá teszi a szövegeket, ami csak árt a felhasználói élménynek, a seo-ban pedig egyáltalán nem segít.
Meglehet például, hogy temérdek hivatkozás található egy oldalon, mert megpróbálod túloptimalizálni tartalmaidat a horgonyszövegek segítségével.
Mi eredményezhet túloptimalizálást?
Kulcsszóhalmozás
A kulcsszóhalmozás a túloptimalizálás talán leggyakoribb és legismertebb formája. Nem kell túl sokszor használnod egy kulcsszót ahhoz, hogy a Google megértse, miről szól a tartalmad és milyen keresésekre jelenítse meg azt a felhasználóknak. Egy tartalom lehet egyszerre jól olvasható és jól optimalizált.
A túloptimalizált szövegek azonban gyakran olvashatatlanok. Ha a kulcsszó túl gyakran szerepel az oldalon, akkor rettentően erőltetettnek tűnik majd. Hiába érdeklődik valaki a balkonparadicsomokról szóló cikked iránt, nem fogja végigolvasni, ha szó szerint minden mondatban szerepel a „balkonparadicsomok termesztése” kifejezés.
Túl sok belső hivatkozás
Ha egy webhely túloptimalizálásról van szó, akkor bizonyára nem a webhely szerkezete lesz az első dolog, ami eszedbe jut. Ha azonban az összes külső és belső hivatkozásodat egy-két oldalra (pl. a főoldalra) állítod be, akkor nagyon rosszul csinálod.
Egy egészséges webhelyszerkezetben minden fontosabb oldalra mutatnak hivatkozások – beleértve a főoldalt és a részletesebb tartalmakat is.
Nem releváns kulcsszók megcélzása
Csábító lehet mindenféle népszerű kulcsszót megcélozni, elvégre annál több ember találhatna rá webhelyedre, nem igaz? A probléma csak az, hogy amint az emberek rájönnek, hogy webhelyednek semmi köze ezekhez a kifejezésekhez, tömegesen fordulnak majd vissza a keresőtalálatok közé. A Google ebből látni fogja, hogy tartalmaid nem ideális találatok ezekre a kulcsszókra, és alacsonyabb rangsorolást kapnak majd rájuk.
A lábléc feltöltése kulcsszókkal
A lábléc a túloptimalizálás egyik gyakori célpontja. Sokan előszeretettel halmozzák tele webhelyük ezen részét kulcsszókkal és hivatkozásokkal. Ez viszont nem igazán segít a seo-ban, hiszen a Google ritkábban térképezi fel a láblécben található linkeket, és kevésbé tartja őket értékesnek.
Nincs értelme tehát teletölteni a láblécet mindenféle felesleges tartalommal, hiszen ettől csak átláthatatlanná válik és ez nem tesz jót a felhasználói élménynek. Az emberek többsége itt keresi a cég elérhetőségeit és az olyan fontos linkeket, mint az ÁSZF.
Ne feledd, hogy webhelyed első sorban a felhasználóknak készült, nem pedig a Google algoritmusának!
A webhely túloptimalizálásának veszélyei
Ha túlzásba esel webhelyed keresőoptimalizálásában, akkor meglehet, hogy szembe találod majd magadat a Google Pandájával. A Panda algoritmus alacsonyabb rangsorolással bünteti a túloptimalizált webhelyeket, tehát ezek a módszerek többet árthatnak, mint amennyit segíthetnének.
De még ha a Google nem is lenne tényező, a túloptimalizált webhelyekre általában pocsék felhasználói élmény jellemző, így a látogatók SEM maradnak rajtuk szívesen. Arról nem is beszélve, hogy a vásárlásig SEM jutnak majd el. Egy kulcsszóhalmozott szöveget nehéz végigolvasni, és hasonlóan kellemetlen lehet, ha az oldal tele van a szövegbe ágyazott hivatkozásokkal.
Az ilyen tartalmakat nem szívesen osztják meg másokkal a látogatók, ezért márkád terjesztésében sem számíthatsz sok együttműködésre tőlük.
Hogyan kerüld el a túloptimalizálást
A túloptimalizálás gyakran nem szándékos – az ember csupán szeretne magasabban rangsorolni, és 110%-ban teljesíteni a közismert SEO feladatokat. De jóból is megárt a sok.
A Google a legjobb tartalmakat igyekszik felsorolni az első találati oldalak között, tehát ha meg szeretnél felelni a keresőmotor elvárásainak, akkor mindig a felhasználókat kell szem előtt tartanod webhelyed optimalizálása során.
Írj kiváló tartalmakat, biztosíts pazar felhasználói élményt látogatóid számára, és ne feledkezz meg a technikai optimalizálásról sem.
Gyakori kérdések
Mit jelent a webhely túloptimalizálása?
A webhely túloptimalizálása akkor valósul meg, amikor valaki túlzásba viszi az egyébként hasznos SEO módszerek használatát. Például túl sokszor használja ugyan azt a kulcsszót egy szövegben vagy túl sok hivatkozást helyez el egy oldalon.
Miért jelent problémát a webhely túloptimalizálása?
A túloptimalizált tartalmakat általában nehéz elolvasni, így rossz felhasználói élményt nyújtanak a látogatók számára. Ezek a felhasználók nem szívesen maradnak a webhelyen, így nem is konvertálnak majd. A Google továbbá nem nézi jó szemmel a túloptimalizálást, és akár alacsonyabb rangsorolással is büntetheti az ilyen webhelyeket.