A meta címkék és a keresőoptimalizálás kapcsolata

A meta címkék használata a SEO-ban

A meta címkék (meta tagek) információkat szolgáltatnak egy weboldalról, és közvetlenül befolyásolják, hogy hogyan jelenik meg egy oldal a keresőtalálati oldalakon. A meta címkék az oldalak HTML forráskódjában helyezkednek el.

A meta elemek kifejezetten a keresőmotorok számára hasznosak – például egy rövid leírást kínálnak az oldal tartalmáról, ami aztán a keresőtalálatokban is megjelenhet, vagy a viewport viselkedését szabályozzák a képernyő mérete alapján.

Az alábbiakban a SEO tekintetében legfontosabb meta címkékről lesz szó.

Meta description (leírás)

A meta description, azaz meta leírás címke egy rövid összefoglaló az oldal tartalmáról a keresőmotorok és felhasználók számára. Ez a leírás magán az weboldalon nem látható, viszont megjelenhet a keresőtalálatban, ha az oldal szerepel a találatok között.

Habár a Google nem használja rangsorolási szempontokként a meta leírásokat, fontos igényesen megfogalmazni őket, hiszen hasznosabbá tehetik a keresőtalálatokat a felhasználók számára és kattintásra ösztönözhetik őket.

A meta leírás tehát fontos szerepet játszik az átkattintási arány (ctr) optimalizálásában. Íme néhány tipp:

  • Használd az oldal fő kulcsszóját leírásodban (ahol természetesnek hat)
  • Legfeljebb 160 karakteres leírást írj
  • Foglald össze röviden és tömören az oldal tartalmát
  • Célozd meg a tartalom közönségének keresőszándékát

 

Meta robots

A meta robots címkék segítségével szabhatod meg a keresőmotorok robotjai számára, hogy feltérképezhetik, illetve indexelhetik-e webhelyed bizonyos oldalait vagy részeit. A feltérképezés és az indexelés webhelyed minden publikusan elérhető oldalán automatikusan engedélyezett, ezért neked kell beállítanod, ha valahol korlátozni szeretnéd ezt.

A meta robots címkében többféle paraméter is megadható:

  • index: Arra utasítja a robotokat, hogy indexeljék az oldalt. Csak azok az oldalak kerülhetnek be egy keresőmotor találatai közé, amelyek szerepelnek az adott motor indexében. Alapértelmezettként az indexelés minden oldalon engedélyezett, ezért ezt nem kell külön megadni.
  • noindex: Az „index” ellentétje – megtiltja az oldal indexelését a robotok számára. Azokon az oldalakon használd, amiket nem szeretnél, hogy megjelenjenek a keresőtalálatok között.
  • follow: Megengedi a robotoknak, hogy kövessék az adott oldalon elhelyezett hivatkozásokat. Ez az alapértelmezett beállítás, ezért nem kell külön megadnod.
  • nofollow: A „follow” ellentétje – azt közli a robotokkal, hogy nem támogatod azokat a tartalmakat, amelyekre az adott oldalon hivatkozol. Ez segít elkerülni, hogy a keresőmotorok spamnek tekintsék a tartalmakat. Nem muszáj minden oldalon használni, csak ahol indokolt.
  • noarchive: Arra utasítja a keresőmotorokat, hogy ne gyorsítótárazzák az oldalt.

 

Ha például webhelyeden duplikált tartalmak fordulnak elő, akkor a noindex segítségével megakadályozhatod, hogy a keresőmotorok több verziót is indexeljenek (ami nem tesz jót a seo-nak). Amennyiben oldaladhoz hozzászólásokat is írhatnak a felhasználók, akkor érdemes lehet beállítani a nofollow direktívát, ami semlegesíti a spam linkeket.

 

Meta title

A meta title vagy „title tag” az a cím, ami a keresőtalálatok között kék hivatkozásként jelenik meg a felhasználóknak. Ez gyakran egyezik az oldalon látható címmel, vagy lehet annak egy rövidebb, konkrétabb verziója is.

Szintén a meta title jelenik meg a böngészők lapfülein, illetve amikor médián a tartalmat megosztják valamilyen közösségi platformon.

A title tag az egyik legfontosabb meta címke az oldalakon: egyfelől ez jelenik meg a felhasználóknak a találatok között, másfelől a rangsorolásban is szerepe van. Mindenképpen szerepeljen tehát benne az oldal fő kulcsszója, hogy egyértelmű legyen, miről szól a tartalom.

 

Íme néhány további tipp egy hatásos meta title kiválasztásához:

  • Használj meta title-t webhelyed minden oldalán
  • Kerüld a túlzottan hosszú címeket – próbálj 60 karakter alatt maradni
  • Kerüld az olyan közönséges címeket, mint a „Főoldal” webhelyed főoldalán
  • Vedd figyelembe a megcélzott felhasználók keresőszándékát
  • Kerüld a klikkcsali címeket – a tartalom mindig azt kínálja, amit a cím megígér
  • Minden oldalon egyedi meta title szerepeljen

 

Meta viewport

A viewport az a felület egy felhasználó eszközén, amelyen a weboldal tartalma megjelenik. Egy mobilkészülék viewportja jóval kisebb, mint ami egy asztali számítógép monitorán látható.

A viewport címke beállítása nélkülözhetetlen a weboldalak reszponzív viselkedéséhez. Persze a reszponzív design jóval több ennél.

Ez a címke utasítja a webböngésző alkalmazásokat és szoftvereket, hogy különböző méretekben jelenítsék meg az oldal tartalmát. Ezzel biztosítható, hogy az oldal valamennyi eszközön megfelelően jelenhessen meg. A reszponzív működés a modern webdesign egyik alapelve.

Látogatóid jó eséllyel távoznak majd, ha mobileszközeikről próbálják megtekinteni és használni webhelyedet, de egy asztali oldal jelenik meg nekik. Az asztali elrendezés nem felel meg a mobilos formátumnak – a betűk olvashatatlanok, a gombok túl kicsik, és a navigáció is kínosan körülményes lehet.

A Google továbbá azt állítja, hogy könnyebben képes értelmezni a reszponzív oldalakat, mint azokat, amelyek nem használnak ilyen designt. Tehát a reszponzív kialakítás pozitív hatással lehet a rangsorolásra.

Gyakori kérdések

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések