Amit egy webmesternek vagy SEO szakembernek a belső hivatkozásokról tudnia kell

Miért és hogyan használd a belső linkeket a keresőoptimalizáláshoz

A legtöbben tisztában vannak azzal, hogy a külső hivatkozások kulcsfontosságú szerepet játszanak a tartalmak rangsorolásában – a Google számára nagyon fontos szempont, hogy egy webhelyre vagy weboldalra hány és milyen hivatkozások mutatnak. Azonban sokan nem is tudják, hogy a belső hivatkozásokra is érdemes odafigyelni, mert egy megfelelő linkstratégiával komoly előnyökre tehetünk szert a SEO terén.

Amit egy webmesternek vagy SEO szakembernek a belső hivatkozásokról tudnia kell

Íme minden, amit a belső hivatkozások és a keresőoptimalizálás kapcsolatáról tudnod kell!

 

Miért olyan fontosak a hivatkozások?

A Google hivatkozásokon keresztül talál rá az internetes tartalmakra, weboldalakra. A Google az úgynevezett Googlebot segítségével térképezi fel a világhálót. Ez a robot hasonlóképpen „böngészi” a webhelyeket, mint egy felhasználó – miután a kezdőlapra érkezik, elkezdi meglátogatni az azon elhelyezett hivatkozásokat, aztán az azokon az oldalakon szereplő linkeket és így tovább – idővel aztán ezek alapján látni fogja, hogy mely tartalmak milyen kapcsolatban állnak egymással a webhelyen. Így állapítja meg a Google, hogy miről szól a webhely.

 

A Google nem csak arra használja a hivatkozásokat, hogy megértse a tartalmak közötti logikai kapcsolatot, hanem arra is, hogy megállapítsa, mely tartalmak a legfontosabbak a webhelyen. Minden oldalnak van egy úgynevezett linkértéke, amit abból nyer, hogy más, értékes oldalak hivatkoznak rá. Minél több értékes oldal hivatkozik egy oldalra, az annál értékesebbé válik, és ha ez az oldal egy másik tartalomra hivatkozik, akkor azzal ennek az értéknek egy részét továbbadja annak az oldalnak.

 

Általában egy webhely kezdőlapja a legértékesebb ilyen szempontból, mert arra mutat a legtöbb külső, vagyis más webhelyekről érkező hivatkozás. Ebből következik, hogy ha kezdőlapodról hivatkozol webhelyed egy oldalára, akkor az sokkal több linkértéket fog örökölni, mintha például csak egy alkategória-oldalról hivatkoznál rá.

 

Fontos megjegyezni, hogy minél több hivatkozás szerepel egy oldalon, annál jobban „hígul” az oldalról örökített linkérték!

 

Ha többet szeretnél tudni erről a fogalomról, akkor olvasd el ezt a linkértékről szóló hasznos útmutatót.

 

Mindezek alapján egyértelmű, hogy nagyon is fontos odafigyelni arra, hogy webhelyed belső hivatkozási szerkezete megfelelően fel legyen építve, hogy a legtöbbet hozhasd ki tartalmaidból és azok linkértékéből. A kérdés tehát a következő:

 

Mi kell egy jó belső linkelési stratégiához?

Mielőtt belevetnénk magunkat a téma ezen részébe, fontos tisztázni, hogy mik azok a belső és külső hivatkozások (ezeket már korábban is megemlítettük a cikkben).

 

A külső hivatkozások olyan linkek, amelyek két különböző domaint, vagy webhelyet kapcsolnak össze egymással. Ha innen a Wikipédiára hivatkoznánk, akkor az mind a SEOINFO mind pedig a Wikipédia szemszögéből egy külső hivatkozásnak számítana. Ezzel szemben a belső hivatkozások egy adott webhely oldalait kötik össze, tehát ha innen egy másik SEOINFO cikkre hivatkozunk, akkor az egy belső hivatkozás.

 

A te webhelyedre mutató külső hivatkozások (más néven „visszahivatkozások”) sokkal fontosabbak a Google szemében, mint a belső hivatkozások, azonban azokat SEM szabad elhanyagolni – különben nem szentelnénk ezt a külön útmutatót a belső linkekhez!

 

Építsd fel webhelypiramisod

Webhelyedet úgy képzeld el, mint egy piramist: a legfelső építőelem, a piramis csúcsa a webhely kezdőlapja. Ezt követi a következő rétek, ami már több építőelemből áll – ezek a kategóriáid. Ahogy egyre lejjebb haladsz a piramisban, egyre több építőelemmel is találkozol, amik alkategóriáidat, és különálló oldalaidat jelképezik.

 

Egy logikus felépítésű webhely nem csak a Google-nak, hanem a felhasználóknak is kedvez.

 

Ha most készülsz új webhelyet létrehozni, vagy egy nagyobb átalakítás előtt állsz, igyekezz így felépíteni a szerkezetét!

 

Azonosítsd legfontosabb tartalmaidat

Készíts egy listát legfontosabb, leggazdagabb tartalmaidról, amelyek cégedet jelképezik – amelyekre szeretnéd, hogy az emberek rátaláljanak, amikor cégeddel kapcsolatos termékeket, vagy témákat keresnek.

 

A feladatod az, hogy tudasd a Google-lal, hogy ezek a legfontosabb tartalmaid – ehhez sok hivatkozást kell irányítanod rájuk. Ezt webhelyed több pontjáról érdemes megtenned. Íme néhány példa erre:

 

Kontextuális hivatkozások

Miután írtál néhány cikket webhelyedre egy bizonyos témáról, ezeket érdemes hivatkozásokkal összekötni egymással. Ezzel megmutathatod a Google-nak, és persze a felhasználóknak, hogy közük van egymáshoz. Ügyelj rá, hogy legfontosabb tartalmaidra minden kapcsolódó oldalról hivatkozz!

 

A hivatkozásokat elhelyezheted a szöveg részeként, két bekezdés között, vagy a tartalom legvégén is, például „Kapcsolódó cikkek”, vagy hasonló megjelöléssel.

 

Navigációs hivatkozások

Fontosabb tartalmaidat úgy is kiemelheted, hogy hivatkozásokat állítasz rájuk a kezdőlapról, és a navigációs sávból. Kezdőlapod valószínűleg webhelyed legértékesebb oldala, és mivel erről mutatnak hivatkozások a navigációs sávra is, ezek is sokat örökölnek ebből az értékből.

 

Népszerű, új bejegyzésekre mutató hivatkozások

Egy másik opció olyan belső hivatkozásokat létrehozni, amelyek webhelyed legújabb, vagy legnépszerűbb bejegyzéseit emelik ki. Ezeket lehetőleg a design egy olyan részében érdemes elhelyezni, amely minden oldalon megjelenik, legyen az egy oldalsáv, vagy a lábléc.

 

Ezzel azt éred el, hogy a kiemelt oldalak rengeteg más oldalról kapjanak hivatkozásokat, és ezzel linkértéket is. Ráadásul mivel ezeket a tartalmakat így könnyű elérni, sok forgalom is érkezik majd rájuk, ami szintén egy jó pont a Google szemében.

 

Egyéb tudnivalók a belső hivatkozásokról

Nofollow hivatkozások

Webhelyeden bizonyára sok olyan belső hivatkozás is szerepel, amelyek seo szempontjából nem érnek semmit. Például valószínűleg van a kezdőlapodon egy „Bejelentkezés” link, ami a bejelentkező oldalra irányítja a felhasználókat. Mivel a linkérték megoszlik az oldalon elhelyezett hivatkozások között, így a „Bejelentkezés” link elvesz egy keveset a sokkal fontosabb, rangsorolni kívánt tartalmak által kapott linkértékből.

 

Korábban ezt a problémát az úgynevezett nofollow címkével lehetett orvosolni, ami azt jelzi a Google-nak (és más keresőmotoroknak), hogy az ezzel a címkével megjelölt hivatkozások nem fontosak, és nem kell linkértéket adni nekik. Ezzel meg lehetett előzni, hogy a linkértékből olyan oldalak is részesedjenek, amelyek nem fontosak seo szempontjából, így több maradt a többi, fontosabb oldalnak.

 

Sajnos a Google változtatott a „szabályokon”, és habár a nofollow linkeket továbbra SEM követik a robotok, azok linkértéke nem marad meg a többinek, hanem egyszerűen elvész. A legjobb taktika tehát ügyelni rá, hogy egy-egy oldalon minél kevesebb hivatkozás szerepeljen.

 

Horgonyszövegek

A hivatkozások elhelyezésekor nagyon fontos a megfelelő horgonyszöveg kiválasztása is. A horgonyszöveg a link kattintható része, ami általában kékkel szedett a legtöbb webhelyen, hogy a felhasználók meg tudják különböztetni őket az egyszerű szövegektől.

 

Mivel ezek optimalizálása külön téma, ezért inkább figyelmedbe ajánlanánk ezt az útmutatót a horgonyszövegekről!

SEO hírek, újdonságok

Keresőoptimalizálás cikkek SEO szakembereinktől, saját kutatásunk, gyakorlati tapasztalataink és külföldi irodalom alapján. 

További bejegyzések