10 gyakori SEO hiba, ami tönkreteheti webhelyedet
A keresőoptimalizálás egy összetett, mély témakör, telis-tele potenciális buktatókkal. A SEO minden életképes digitálismarketing-stratégia egyik alappillére, ami ha megrepedezik, akkor visz magával minden mást is.
A következőkben felsorolunk néhány gyakori, és könnyedén elkerülhető hibát, amit a legtöbben elvétenek keresőoptimalizálásuk során (vagy annak hiányában).
1. Nem reszponzív a webhelyed
A mobilról böngészők száma már évek óta meghaladja az asztali számítógépekről internetezőként, így nem csoda, hogy a reszponzív design az egyik legfontosabb seo szemponttá vált az utóbbi időben.
Amikor egy webhely nem reszponzív, akkor nem jelenik meg megfelelően minden eszközön (számítógépeken, okostelefonokon, és tableteken). Ez rengeteget árt a felhasználói élménynek, és általánosságban alacsony rangsorolást is von maga után.
2. Nincs átfogó, részletes SEO stratégiád
Gyakran olvashatod, hogy a tartalom a marketing királya, de még a kiváló tartalom sem ér sokat, ha az emberek nem találnak rá az interneten. Ehhez egy kidolgozott, mindenre kitérő seo stratégiára lesz szükséged. Ha ez nincs meg, akkor csak a sötétben tapogatózol.
3. Halmozod a kulcsszavakat
A kulcsszóhalmozás sok-sok évvel ezelőtt egy hatékony taktika volt arra, hogy az ember kijátssza a keresőmotorokat, és gyakorlatilag bármivel az első találatok közé kerüljön. Persze az idők változnak, a keresőmotorok fejlődnek, és ezek a módszerek azóta már elavulttá, sőt, egyenesen büntetetté váltak a Google és más motorok részéről.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nem érdemes kulcsszavakat használni – a kulcsszókutatás továbbra is fontos mind a SEO-ban, mind pedig a hirdetések optimalizálásában, azonban csak azért, mert sikerült találnod néhány kiváló kulcsszót, még nem kell rögtön telehalmozni velük a tartalmaidat.
Valójában kevésbé a kulcsszavakra, mindinkább a tartalom minőségére érdemes koncentrálni, hiszen a keresőmotorok algoritmusai napról napra egyre csak fejlődnek, és sokkal összetettebb szabályrendszer szerint rangsorolnak, mint 10-15 évvel ezelőtt. Írj természetesen, ne halmozz!
4. Túl széles célzású és túl felkapott kulcsszavakat használsz
Mint mondtuk, a kulcsszókutatás fontos és hasznos szakasza a SEO-nak, de sokan ezt is félvállról veszik, és olyan tág célzású kifejezéseket választanak, amikre szinte lehetetlen versenyképesen rangsorolni. Próbálj csak meg az „autó” szóval az első helyre kerülni…
Erre a problémára a long-tail kulcsszavak kínálnak megoldást, amelyek egy sokkal szűkebb rést segítenek megcélozni. Ez kisebb célközönséget, de jóval enyhébb versenyt is jelent. Amint aztán webhelyed befolyása, tekintélye gyarapszik, úgy megpróbálhatsz felkapottabb kulcsszavakat is megkaparintani.
5. Nem elég jók a tartalmaid
A keresőoptimalizálás szoros kapcsolatban áll a tartalommarketinggel, a jó tartalommarketing lényege pedig kiváló minőségű, releváns, hasznos tartalmakat produkálni egy célközönség számára. Nem írhatsz bármiről, ami eszedbe jut – figyelembe kell venned közönséged igényeit és érdeklődéseit.
Próbáld egy témakörre korlátozni tartalmaidat, hogy az adott témakör gondolatvezetőjévé válhass, ahogy egyre több tartalmat publikálsz róla. Érintsd az aktualitásokat, írj hosszú, tartalmas útmutatókat, és érdeklődd meg közönségedet, hogy milyen jellegű tartalmakat néznének/olvasnának/hallgatnának szívesen.
6. Mások tollával ékeskedsz
A digitális forradalomnak köszönhetően az eszmei tulajdonok plagizálásához nem kell más, mint egy CTRL + C, és egy CTRL + V. A Google egyre ügyesebb, ha a másolt tartalmak kiszűréséről van szó, és – nem meglepő módon – nem díjazza, ha rajtakap valakit, hogy az más tollaival ékeskedik.
A duplikált tartalmak még akkor is problémát okozhatnak, ha saját domaineden belül szerepelnek többször. Bizonyos webhelyeken (például webáruházakban) persze muszáj lehet sok oldalon ugyan azt a tartalmat szerepeltetni – ilyen esetekben kanonizálással kerülheted el, hogy webhelyed SEO-ja visszaessen.
7. Nem optimalizálod képeidet
Sok webmester megfeledkezik róla, hogy a Google egy képkereső motor is egyben, és nem optimalizálja képeit a keresésre. Pedig a képek alt címkéje egy kereshető mező a Google számára, és a megfelelő releváns kulcsszavak használatával akár a képkeresőn keresztül is szert tehetsz némi extra forgalomra.
8. Lassú a webhelyed
A webhely sebessége fontos felhasználói élmény szempont, hiszen ha valakinek túl sokáig (értsd néhány másodpercnél tovább) kell várnia arra, hogy egy tartalom megjelenjen, akkor biztos lehetsz benne, hogy pillanatokon belül visszafordul majd webhelyedről. Ha mindez nem lenne elég, a Google konkrét rangsorolási szempontként kezeli a sebességet – aki nem elég gyors, az lemarad. Ilyen egyszerű.
9. Nem figyelsz oda a legújabb algoritmusfrissítésekre
A Google rendszeresen állítgatja, javítgatja, fejleszti az algoritmusát, és ha nem tartasz lépést az újításokkal, akkor webhelyed könnyedén „elavulttá” válhat a keresőmotor szemében.
Érdemes figyelemmel követni a Google Webmaster Central Blogot, ahol a Google a legfontosabb frissítésekről és egyéb hírekről is be szokott számolni, illetve az összes olyan platform blogját is, ahol tevékenykedsz.
Ha a trendek alakulására vagy kíváncsi, akkor érdemes minél több cikket elolvasni az adott témában, és odafigyelni arra, hogy mit csinálnak versenytársaid. Persze ne feledkezz meg saját webhelyed (vagy webhelyeid) analitikai adatainak nyomon követéséről SEM (ebben a Google Analytics és a Google Search Console segíthetnek rengeteget).
10. Black hat technikákat alkalmazol
A Google nem nézi jó szemmel, ha a szabályzataiba ütköző módszerekkel próbálod fellendíteni tartalmaid láthatóságát – ez nevezzük „black hat SEO”-nak. Manapság ilyennek számít a linkvásárlás, és a korábban említett kulcsszóhalmozás is.
Érdemes tisztában lenni a Google szabályzatával, és csak az elfogadott, bevált technikákat alkalmazni a tiszta siker érdekében!