19 SEO mítosz, amiknek 2019-ben senkinek nem szabadna bedőlnie
A keresőoptimalizálás egy fiatal, ámde folyamatosan változó terület, amely létrejötte óta számtalan mítoszt vonzott maga köré. Ez első sorban a keresőmotorok titkolózó természetének köszönhető, ami sokakat találgatásra késztetet a SEO-t illetően. Az interneten temérdek fiktív „SEO szabály” kering, amiket gyakran a jó szándékú SEO szakemberek is előszeretettel szajkóznak, hiszen tényleg mindenhonnan az folyik, hogy „az átkattintások így…” meg „az oldalon töltött idő úgy…” és így tovább.
Cikkünkben most szeretnénk lerántani a leplet néhány gyakran felmerülő SEO mítoszról, ennyivel is tisztábbá téve a keresőoptimalizálás zavaros, óriási vízhozamú folyóját.
On-page SEO mítoszok
A meta címkék fontosak: Habár a meta címkék szinte az óta részei a seo-nak, hogy a terület létrejött, manapság már messze nem fektetnek rájuk akkora hangsúlyt a keresőmotorok, mint régebben. A meta leírás címkét például egyáltalán nem veszi figyelembe a Google a rangsoroláskor, és gyakran ki is cseréli a találatban a tartalom egy relevánsabb részletére.
Oda kell figyelni a kulcsszósűrűségre: Régebben (és sajnos sok helyen még ma is) rengeteg cikkben olvashattuk, hogy X% kulcsszósűrűséget érdemes megcélozni a magas rangsorolás érdekében. A keresőmotorokat (legalább is a rangsoroláskor) nem igazán érdekli, hogy egy kulcsszó milyen sűrűn fordul elő tartalmadban – a kulcsszavak ma már csak abban segítenek, hogy a motorok könnyebben el tudják dönteni, hogy miről szó a tartalom.
A link- és kulcsszóhalmozás segíthet: 20 évvel ezelőtt talán ez volt az egyik leghatékonyabb rangsoroló technika, de ma már többet árthatsz vele, mint gondolnád. A keresőalgoritmusok egy pillanat alatt kiszimatolják, hogy erőltetetten linkelsz-e egy oldalra, illetve hogy szándékosan halmozod-e rajta a kulcsszavakat, és ezért kellemetlen lerangsorolás jár majd.
A keresőmotorok nem tudják olvasni a CSS fájlokat: Nos, de. Nagyon is tudják, és ha a CSS fájlokba próbálsz indokolatlan kódrészleteket elhelyezni, akkor a keresőmotorok ugyan úgy rátalálnak majd ezekre, mint bárhol másutt a tartalmaidban.
A kezdőlapra mutató hivatkozásokat érdemes kulcsszavakkal optimalizálni: A Moznak köszönhetően tudjuk, hogy a kezdőlapra mutató hivatkozások horgonyszövegeit nem igazán veszik figyelembe a keresőmotorok.
On-site SEO mítoszok
A jó tartalom garantáltan jól fog rangsorolni: A jó tartalom elengedhetetlen az előkelő rangsoroláshoz, de a visszahivatkozások még mindig több súlyozást kapnak, mint a tartalom minősége. Egy jó tartalom, amire sok minőségi visszahivatkozás mutat jó eséllyel top pozíciót ér majd el!
Muszáj pontos egyezésű domain nevet választani: Elég csak megnézni bármelyik keresőtalálati oldalt, és rögtön egyértelművé válik, hogy a többi webhelynek is éppen annyi esélye van magas pozícióba kerülni, mint azoknak, amelyek domain neve pontosan egyezik a lekérdezéssel.
Az XML webhelytérképek javítják a keresőrangot: Habár webhelytérképet mindenképpen érdemes felölteni a keresőmotorok adatbázisába webhelyedről, ez csupán segít nekik, hogy minél hamarabb indexelhessék annak összes fontosabb oldalát – a rangsoroláshoz semmi közük.
Minden oldal vége .html-re kell, hogy végződjön: Akárhonnan is származik ez az elképzelés, ez a szempont valószínűleg soha nem volt releváns a keresőmotorok számára. Sokkal fontosabb, hogy az URL-ben szerepeljen megcélzott kulcsszavad.
Linképítés mítoszok
A több link mindig jobb: Sokkal, de sokkal fontosabb a hivatkozások minősége, mint a mennyiségük. Ezen nincs mit ragozni.
A vásárolt linkekért büntetés jár: A vásárolt hivatkozások valóban bajba sodorhatják webhelyedet és márkád hírnevét, de ott volt például a DMOZ, vagy a Yahoo! Directory, amikbe csak egy bizonyos összegért lehetett bejutni, mégis pozitív hatással voltak a rangsorolásra.
A nofollow hivatkozások nem számítanak: A nofollow hivatkozások valóban nem örökítenek tekintélyt, de a keresőmotorok ettől függetlenül figyelembe veszik őket a rangsorolásban.
Egyéb SEO mítoszok
A seo-t csak egyszer kell „megoldani”: A keresőoptimalizálás nem olyasmi, amit az ember egyszer megcsinál, aztán meg is feledkezhet róla. Ahogy a különböző algoritmusfrissítések folyamatosan érkeznek a Google-tól és más motoroktól, soha egyetlen webhely SEM lehet véglegesen optimalizálva – ez egy hosszútávú, végtelen tevékenység.
„Nekik működött, nekem is fog”: Mindenképpen jó tisztában lenni a versenytársak stratégiájával, de csak azért, mert valaki ugyan abban a szektorban dolgozik, mint te, még nem feltétlenül applikálhatók a módszerei saját webhelyed felvirágoztatására. Más a tartalom, a felépítés, és megannyi más is – minden webhelynek egyedi stratégiára van szüksége.
Csak a Google-ra érdemes optimalizálni: Tény, hogy a Google birtokolja a keresőpiac oroszlánrészét, de nem ez az egyetlen keresőmotor, amire érdemes odafigyelni (és optimalizálni). Keveseknek jut eszébe, hogy például a YouTube is egy keresőmotor (a második legnagyobb a Google után), csak éppen videók számára. Persze ott van még a Yahoo és a Bing is, illetve az egyre népszerűbb DuckDuckGo is.
Üres ígéretek, amiket gyakran hallhatsz SEO ügynökségektől
„Cégünket a Google is jóváhagyta”: Tény, hogy a cégek részt vehetnek a Google által tartott oktatásokon, és egy teszt kitöltésével igazolást is lehet szerezni arról, hogy valaki ért a Google Ads szolgáltatáshoz, de a Google hivatalosan semelyik SEO ügynökséget SEM „hagy jóvá” – egyszerűen nem foglalkozik velük.
„Első helyet garantálunk X-Y kulcsszavakra”: Ilyen szó szerint nincs. A keresőóriás több mint kétszáz feltételezett szempont alapján rangsorol, és még a Google programozói sem tudják, hogy hogy lehet az első helyre kerülni. Egy tisztességes marketing, vagy SEO ügynökség nem első pozíciót ígér majd, hanem látható fellendülést a webhely organikus forgalmában – ez az, ami igazán számít.
„Az eredmények hamar láthatók lesznek”: Bizonyos esetekben ez lehetséges, de senki nem tudja ezt realisztikusan garantálni, hiszen számos tényező közrejátszik, például hogy mennyire felkapott egy kulcsszó, vagy kifejezés, mennyire új az ügyfél webhelye, mennyire agresszíven optimalizálnak a versenytársak, és így tovább. Ezeket egy SEO szakember sem képes befolyásolni, és gyakran hónapok is eltelhetnek, mire a keresőoptimalizálás eredményei láthatóvá, kimutathatóvá válnak.
„Beküldjük webhelyét a Google-nak”: A tévhit az, hogy mindenképpen muszáj webhelytérképet készíteni a keresőmotorok számára, hogy rátaláljanak egy webhelyre és annak tartalmaira. Valójában elég csak egy visszahivatkozás egy indexelhető oldalon, és azon keresztül bármelyik keresőmotor képes rátalálni egy teljesen új webhelyre. A webhelytérképekkel legfeljebb annyit lehet elérni, hogy a keresőmotorok előbb értesüljenek az új webhelyről, vagy annak új tartalmairól – ez egyáltalán nem egy létfontosságú SEO taktika.